Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Végletesen eladósodik Budapest a metrófelújítás miatt

Bár Tarlós István főpolgármester sikerként könyvelte el, hogy az Európai Unió (EU) által nyújtott hitelből fedeznék a 3-as metró infrastrukturális felújítását, az MSZP szerint ezzel Budapest adóssága mintegy százmilliárd forintra emelkedne. Lázár János szerint az Európai Bizottság (EB) ötlete volt az egész.


Az Európai Unió részt vesz a 3-as metró infrastrukturális felújításának részfinanszírozásában - közölte Tarlós István főpolgármester pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten. Azon sajtóhírekre reagálva, amelyek szerint az unió nem finanszírozza a beruházást, a főpolgármester azt mondta: az EU megkeresésükre azt válaszolta, örömmel vesz részt a projekt részfinanszírozásában.

Továbbá - az Európai Bizottságnál a projektért felelős válasza szerint - egyeztettek az Európai Beruházási Bankkal, hogy tudnák-e finanszírozni a projekt támogatáson felüli részét. Tarlós István közölte, egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, hogy mi legyen a helyzet az unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel.

Elmondta, az unió az 3-as metró - szerelvény- és infrastruktúra - felújítását "egy kompakt egységként" kezeli. A szerelvények felújítását hitelből finanszírozzák - jegyezte meg. A főpolgármester hangsúlyozta: "szóba nem kerül az, hogy a metrófelújítás valami mamuthitelből történne".

A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint. Ebből az infrastruktúra felújításra eső rész 137,5 milliárd, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat - magyarázta Tarlós István. Hozzátette: természetesen azt még nem tudni, hogy milyen mértékű támogatást ad majd az unió.

Betömnék a réseket

Kifejtette: arról egyeztetett a szakminiszterekkel, hogy a hiányzó rész pótlására van mód a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitellel. "Ez vissza nem térítendő lenne, úgy működne a dolog, hogy adhatna kamatmentes támogatást a (...) szakminisztérium olyan formában, hogy ismét megemeli a BKV működési finanszírozásának értékét körülbelül évi hatmilliárd forinttal" - magyarázta Tarlós.

Úgy fogalmazott: "nem azt mondom, hogy ezt el tudjuk érni, és nem azt mondom, hogy a résre nem kell majd visszafizetendő hitelt állami garanciával felvenni a fővárosnak", de a pesszimista prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot, mint ahogy azt a Népszabadság állította.

Hangsúlyozta: konstruktív egyeztetés folyik a kormánnyal a "hiányzó rés betöméséről". Megjegyezte azt is, hogy a kormány mellesleg aláírt egy támogatási szerződést a fővárossal. Kérdésekre válaszolva elmondta, informális számok alapján most, a szaktárcával egyetértésben 60 százalékosnál kevesebb uniós támogatásra nem számítanak.

A minisztérium már dolgozik rajta

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azon dolgozik, hogy a fővárosi 3-as metró felújításának finanszírozására a lehetőségeken belül minél több uniós forrást el lehessen hozni - mondta Szalóki Flórián, az NFM helyettes államtitkára, az Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) irányító hatóságának vezetője.

Utalt arra, hogy az NFM és a BKV között megkötött támogatási szerződés alapján az IKOP-forrásból 137,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra tarthat igényt a kedvezményezett BKV a - szerelvényekkel együtt a mintegy 200 milliárd forintra becsült 3-as metró felújításra.

Szalóki Flórián kiemelte, annak érdekében, hogy az Európai Bizottság minél magasabb összegű vissza nem térítendő támogatást nyújtson a projekt megvalósításához, Magyarország ennél a projektnél is igénybe veszi az Európai Bizottság műszaki, szakmai tanácsadó testületének, a JASPERS-nek a szolgáltatását.

Radnay Tibor, a BKV Zrt. projektigazgatója szólt arról, hogy a 3-as metró felújításának indításához szükséges hatósági engedélyeket beszerezték, a közbeszerzéseket - az alagútra vonatkozó kivételével - elindították, de a felújítás kezdetének időpontját nehéz meghatározni, mivel a közbeszerzések még nem zárultak le.

A Bizottság javasolta a hitelt

Az Európai Bizottság (EB) nem ellenzi a budapesti 3-as metró felújítását, ugyanakkor a testület szakértői azt javasolják, hogy a főváros hitelt vegyen fel a beruházásra, mert az megtérül – mondta el korábban Lázár János egy budapesti sajtótájékoztatóján.

Amennyiben a főváros úgy dönt, hogy hitelt vesz fel, a kormány kész garanciát nyújtani ehhez, erről legutóbbi ülésén döntött is - jelezte a miniszter. Lázár János szerint a bizottság nem csak azt mondta, hogy nem tud ehhez a beruházáshoz vissza nem térítendő hitelt adni, de jelezte azt is: hitel felvételét javasolja.

Magyarázatként hozzátette: az európai támogatáspolitikában jelentős mértékben növekedni fog a visszatérítendő támogatások aránya, az EB a kedvezményes hitelkonstrukciókat támogatja. Lázár János azt mondta, az EB számításai szerint a metrófelújításra felvett hitel finanszírozható, megtérülő lenne.

Százmilliárdos adósságot halmozunk fel?

Az MSZP azt kifogásolta, hogy Tarlós számára a főváros eladósodása gond nélkül elfogadható. Horváth Csaba szerint a főpolgármesternek abszolút elfogadható, hogy a főváros 40-50 milliárd forintnyi hitelt vegyen fel a 3-as metró felújítására, amely hozzáadódik a szerelvények felújításához szükséges, már felvett 60 milliárd forintos hitelállományhoz.

Így Budapestnek egy új, mintegy 100-110 milliárd forintos adósságállománya alakul ki - mutatott rá. Horváth közölte, a hitel felvételét úgy is elfogadhatónak tartja Tarlós István, hogy tudható, a budapestiek bő egy hét alatt fizetnek be annyi pénzt a központi költségvetésbe, amennyi a 3-as metró infrastruktúrájának felújításához elegendő.

A Magyar Liberális Párt (MLP) felkéri Tarlós István főpolgármestert, tárja a nyilvánosság elé azt a levelet, amelyben az Európai Unió (EU) arról tájékoztatta, hogy részt vesz a 3-as metró infrastrukturális felújításának részfinanszírozásában. Szabadai Viktor közölte, pártja kereste, hogy ki lehet az, aki a támogatásról nyilatkozott, de ilyen embert nem találtak.

A vonal meghosszabbításával is foglalkoznak

Közben Tarlós István közölte, a főváros el akarja készíttetni a 3-as metróvonal meghosszabbításának terveit Káposztásmegyerig. A főpolgármester ennek kapcsán azt mondta, hogy a meghosszabbításról nem léteznek tervek, de azokat szeretnék elkészíttetni. A főváros ezt saját forrásból meg tudja tenni - tette hozzá.

Közlése szerint a meghosszabbítás "lényegileg független" a metróvonal felújításától, az annak támogatására megpályázott uniós forrásoktól. "Ha a tervek készen vannak, akkor ott is egy lépéssel előbbre vagyunk, hogy annak a kivitelezése ebben a ciklusban megkezdődhetne, ez teljesen illuzórikus, és ilyet senki nem ígért soha" - fogalmazott Tarlós István.

Ezzel szinte egy időben Megindult a 3-as metró felújításának idejére szükséges pótlóbuszok megrendelésére irányuló közbeszerzési eljárás is - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A BKK július 12-én indította el a közbeszerzési eljárást a részvételi felhívás elküldésével. A részvételi jelentkezések benyújtásának határideje szerdán járt le.

Mint írták, a 3-as metró pótlásáról szóló kormányhatározat szerint a kormány költségvetési támogatást nyújt a fővárosi önkormányzatnak a 150 metrópótló busz szolgáltatása megrendelésével járó esetleges többletköltségek fedezetéül. Erre tekintettel a BKK az Európai Unió hivatalos lapjában (TED) június 17-én közzétette a metrópótlási szolgáltatás megrendeléséről szóló közbeszerzési eljárást meghirdető időszakos előzetes tájékoztatót.

Munkatársunktól/MTI