Az Állami Számvevőszék 2014 óta ütemezetten végzi az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok ellenőrzését – nyitotta meg a sajtótájékoztatót az ÁSZ alelnöke. Warvasovszky Tihamér emlékeztetett, hogy az ÁSZ egy 2011-től hatályos törvénymódosításnak köszönhetően kezdhette meg a többségi önkormányzati tulajdonban működő gazdasági társaságok ellenőrzését.
2015-ben 35 távhőszolgáltató és 9 hulladékgazdálkodó cég szabályszerűségi ellenőrzését fejezte be az ÁSZ, az idei évben pedig már 12 távhőszolgáltató ellenőrzése zárult le (a korábbi ellenőrzésekről itt olvashat) – idézte fel az alelnök, majd hozzátette: az Állami Számvevőszék 2016-ban is folytatja az ellenőrzéseket. Warvasovszky Tihamér kifejtette: az ÁSZ az ellenőrzések alkalmával nyomatékosan felhívta a figyelmet a társaságok azon számviteli szabályozási és gazdálkodási hiányosságaira, amelyek veszélyeztethetik a tulajdonos önkormányzatok pénzügyi egyensúlyát, valamint a rezsicsökkentés hosszú távú fenntarthatóságát is.
Az Állami Számvevőszék állami és önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságoknál végzett ellenőrzései rávilágítottak, hogy a nem megfelelő vezetésnek, illetve a nem elégséges tulajdonosi kontrollnak súlyos következményei lehetnek – folytatta az alelnök. A feltárt hiányosságok is nagyrészt a társasági menedzsment, illetve az önkormányzati tulajdonosi joggyakorlás szabályozásbeli és működésbeli hiányosságaira voltak visszavezethetők hívta fel a figyelmet Warvasovszky Tihamér, majd hozzátette: E két terület minőségi megújítása egyben a záloga is lehet a változásoknak.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy rendkívül indokolt az önkormányzati társaságok ellenőrzése, ezért az Állami Számvevőszék megkezdte a megyei jogú városok gazdasági társaságainak az átfogó ellenőrzését – ismertette az alelnök. Továbbá az Állami Számvevőszék várhatóan idén ősztől kiterjeszti a korrupciós kockázatokat feltérképező integritás felmérését az önkormányzati tulajdonú cégekre is – mondta el a sajtótájékoztatón Warvasovszky Tihamér.
A most nyilvánosságra hozott jelentések – a salgótarjáni, az esztergomi és a keszthelyi hulladékkezelő és a dunakeszi távhőszolgáltató – részletes megállapításait dr. Horváth Margit felügyeleti vezető ismertette. Mint mondta: Salgótarjánban és Keszthelyen szabályszerű volt az önkormányzati tulajdonosi joggyakorlás, míg Dunakeszin a szabályozás megfelelő volt, ám a prémium rendszert 2011-202-ben nem a javadalmazási szabályzat szerint működtették. Esztergomban ugyanakkor nem volt megfelelő a tulajdonosi joggyakorlás – mondta el az ÁSZ felügyeleti vezetője.
A pénzügyi és vagyongazdálkodás területén mind a négy társaságnál tártak fel hiányosságokat a számvevők, ezeket ugyanakkor a könyvvizsgálók egyetlen esetben sem kifogásolták – hívta fel a figyelmet dr. Horváth Margit. Jellemző volt, hogy az előírt szabályzatokat kialakították azokat ugyanakkor nem, vagy nem szabályszerűen alkalmazták a gyakorlatban. A lakossági árak meghatározása szempontjából lényeges önköltségszámítás és árképzés például egyik társaságnál sem felelt meg a jogszabályi előírásoknak – mutatott rá az ÁSZ felügyeleti vezetője. Hozzátette: a törvényben előírt rezsicsökkentést mind a négy társaság végrehajtotta.
A lakossági kintlévőségek behajtásával kapcsolatban dr. Horváth Margit elmondta, hogy Salgótarjánban és Dunakeszin az intézkedések ellenére emelkedtek a kintlévőségek az ellenőrzött időszakban, Keszthelyen azonban nem is tettek intézkedést ennek érdekében, így szinte természetes volt az emelkedés. A lakossági kintlévőségek behajtása egyedül Esztergomban volt sikeres - ismertette az ÁSZ felügyeleti vezetője.
A jelentések megállapításai és javaslatai alapján az ÁSZ ezúttal is javaslatokat fogalmazott meg – a társaságok ügyvezetőinek összesen 32-t – amelyre a törvényi előírás szerint a címzetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük – tájékoztatott dr. Horváth Margit. Végzetül hozzátette: az intézkedési tervben meghatározott feladatok végrehajtását az ÁSZ utóellenőrzések keretében ellenőrizheti.
Munkatársunktól
Folyamatos az önkormányzati közműcégek ellenőrzése
|
|
|