Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Tanévkezdés kormányzati és szakszervezeti szemmel

A diákok terhelését illetően a köznevelési kerekasztal keretében folytatott tárgyalásoknak köszönhetően sokkal nagyobb lehetőség lesz arra, hogy eltérhessenek az iskolákban a tananyagtól -állítja a kormány. Míg a szakszervezetek álláspontja szerint a központosítás továbbra is fennmarad, noha erről az elmúlt évben kiderült, nem tesz jót a közoktatásnak.


Idén 320 ezer óvodás, 750 ezer általános iskolás, 210 ezer gimnazista, 210 ezer szakgimnazista és 96 ezer szakiskolás számára kezdődik meg a 2016/2017-es tanév – mondta el Palkovics László oktatási államtitkár az iskolakezdés előtt néhány nappal.

Csaknem 3500 iskolába már kiszállították a tankönyveket, 720 iskola van még hátra. Összesen 12 millió tankönyvet csomagoltak be, ezek mintegy 10 milliárdos értéket képviselnek. Az általános iskolák 1-4. évfolyamán ingyenesek a tankönyvek, a diákok 67 százaléka térítésmentesen kapja meg a kiadványokat - közölte.

Szólt arról is, hogy az 1-2. évfolyamon a tartós tankönyvek a gyerekeknél maradhatnak, a tanóra 45 perces lesz továbbra is, de a tananyagot 30 percben sajátítják el a diákok.

A diákok terhelését illetően a köznevelési kerekasztal keretében folytatott tárgyalásoknak köszönhetően sokkal nagyobb lehetőség lesz arra, hogy eltérhessenek az iskolákban a tananyagtól. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) rugalmas tananyagjavaslatokat dolgoz ki, és ezek folyamatosan kerülnek ki a honlapjára - mondta.

A Klebelsberg Központ adósságát gyakorlatilag kifizették - jelezte az államtitkár, aki hozzátette: 91,5 milliárd a központ költségvetése, ami ezt az évet lefedi, a jövő évi büdzséje pedig tovább nő. Az átalakítások nyomán az 58 költségvetési szerv januártól kezd működni - erősítette meg.

Szólt arról, hogy 3,4-3,5 százalékkal nőnek a pedagógusbérek szeptember 1-jével, ami 32 milliárdos növekményt jelent a költségvetésben, és 175 ezer embert érint. Emellett kétszer 35 ezer forint támogatást kaptak, illetve kapnak az oktatást segítő alkalmazottak, akik jövőre átlagosan 10 százalékos béremelésben részesülnek.

Beszámolt több pályázat közeljövőben várható kiírásáról is, így 80 milliárdot fordítanak térségi iskolahálózat kialakítására, 50 milliárdot Budapest központi és vidéki iskolák fejlesztésére. Folytatódnak továbbá a tornaterem- és uszodaépítési programok is - jelezte.

A PDSZ színvonalcsökkenésre számít

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint a közoktatás színvonalának további csökkenése prognosztizálható a hamarosan induló 2016/17-es tanévben.

Mendrey László, a szakszervezet elnöke tanévkezdés előtti sajtótájékoztatóján kifejtette: bár a kormány igyekezett megnyugtatni a társadalmat, de a közoktatás átalakítását szorgalmazó szakmai javaslatok közül, amelyeket többek között a PDSZ, a Tanítanék mozgalom fogalmazott meg, gyakorlatilag nem valósult meg semmi.

Értékelése szerint a családok terhei jelentősek, a családtámogatások, gyes, gyet előrehozott kifizetése álmegoldás, és nem enyhítenek a tartós tankönyvek sem. A támogatások nagyobbak is lehetnének, ha nem mindenkinek válogatás nélkül osztogatnák ingyen a tankönyvet - jegyezte meg.

Nem érkeztek meg mindenhová a tankönyvek, így jó néhány általános iskolába, középiskolába és a szakképzésbe sem - említette meg.

Kitért arra is, hogy nem csökken a tanítási órák száma, a 30 perces óra szintén nem jó eszköz. A tananyag csökkentése, a diákok és pedagógusok óraszámának csökkentése hozhat eredményt, ezek az elmúlt időszak legjelentősebb követelései voltak - mutatott rá a szakszervezeti vezető.

Mendrey László ellentmondásosnak tartotta az órakedvezmény biztosítását az osztályfőnöknek, munkaközösségi vezetőknek, mert ezek kiadása esetén veszélybe kerülhet a szakos helyettesítés megszervezése. Új álláshelyek biztosítására is szükség lenne - közölte.

Nem látszik megoldás a pedagógus munkát segítők bérkérdése ügyében, a kétszer 35 ezer forint és a jövőre ígért 10 százalékos béremelés kevés.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ esetében a 198 tankerületből 58 tankerületi központ kialakítása nem csökkenti a központosítást, nem látszik az adósság újra keletkezését megakadályozó változás - sorolta.

Kitért arra is: a gimnáziumi képzés a legnépszerűbb, a szakgimnáziumok azonban már jelentősen le vannak maradva, a szakképzésben minden második hely üresen marad. A szakgimnáziumok és a szakképzés átalakítása ugrás a sötétbe - fogalmazott, hozzátéve: nincsenek kidolgozott tantervek, nincsenek tankönyvek, a természettudományok összevont oktatása nincs megoldva.

Az érdekvédő ugyanakkor üdvözölte azt a rendeletmódosítást, hogy a hét évvel az öregségi nyugdíj előtt állókat átsorolják a pedagógus 2. kategóriába.

Arról, hogy ősszel mi várható, folytatódnak-e a demonstrációk, azt mondta: semmi okuk, hogy kizárólag azzal törődjenek, amire felesküdtek. Egészen biztosan várhatók megmozdulások, demonstrációk, az egyeztetés és a tervezés folyik - közölte. Szavaiból kiderült, hogy erre "a plakátkampány alatt" várhatóan nem kerül sor.

PSZ: Sok követelés nem teljesült

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ)szerint a csütörtökön induló 2016/2017-es tanév sem lesz zavartalan.

Galló Istvánné, a szakszervezet elnöke tanévkezdő sajtótájékoztatóján azt mondta: a kormány kommunikációja szerint adottak a feltételek a tanévkezdéshez, szerintük ugyanakkor ez a tanév sem lesz zavartalan.

Rámutatott: a nyár folyamán az átalakításokról folyamatosan úgy nyilatkozott a kabinet, hogy azok a köznevelési kerekasztallal folytatott tárgyalások eredményeként születtek meg. A PSZ és a sztrájkbizottság ugyanakkor már 2015 decemberében írásban jelezte a problémákat és eljuttatta a megoldási javaslatokat Orbán Viktor miniszterelnöknek. A köznevelési kerekasztal "még kéjes gondolat sem volt", amikor 25 pontos követeléseikről már tárgyaltak a kormánnyal - idézte fel.

A tanulói munkaterhek csökkentése komoly követelésük volt, látszólag történtek lépések, rugalmas tanmeneteket tettek közzé. Ennek szépséghibája azonban, hogy a jogi háttere hiányzik, a Nemzeti alaptanterv követelményrendszere "érintetlen". A 30 perces tananyag propagálása teljes mértékben szakmaiatlan - állapította meg.

Kitért arra is, az intézményvezetőknek megoldhatatlan probléma, hogy az osztályfőnökök, munkaközösségi vezetők, diákönkormányzatot segítő pedagógusok órakedvezményben részesüljenek. A vonatkozó kormányrendelet értelmezése és alkalmazása egyaránt komoly fejtörést okoz - jegyezte meg az érdekvédő, hozzátéve: az osztályfőnöki kedvezmény 53 ezer pedagógust érint.

Nincs előrelépés a pedagógusok kötelező óraszámában, az üres álláshelyek feltöltésében, nem tudtak megállapodni a tankönyvi monopólium megszüntetéséről sem - sorolta.

A minőségi pótlék sem lett sikertörténet, ugyanis 2017-ben a béremelés utolsó részletét differenciálnák a célra, azaz nem különítettek el több forrást a rendszerbe. Nem rendezett a nyugdíjasok továbbfoglalkoztatásának kérdése sem, az oktató-nevelő munkát segítők bérhelyzetének javítása csak részben történt meg - mondta. Az intézmények üzemeltetésében közreműködő technikai dolgozók sorsáról nem tudni, további foglalkoztatásuk nem megnyugtató a Klik átalakításával - tette szóvá az érdekvédő.

Pozitívum, hogy az iskolai kötelező benntartózkodást eltörölték a pedagógusoknál, az intézményvezető hatáskörébe utalták, de a kötött munkaidő megmarad, tehát adminisztrálni továbbra is kell.

A szakképzés átalakításáról kiemelte: a szakmai és közismereti kerettantervek nagyon későn, csak két hete jelentek meg. A szakgimnáziumokban a természettudományi tárgyakat komplex módon kell oktatni, de sem a tanterv, sem a tankönyv nincs meg, és a pedagógusok sincsenek felkészítve - említett egy másik problémát. Nem a komplex tárggyal van a gond, hanem azzal, hogy nem hagytak kellő időt a kidolgozásra. A közismereti tárgyak csökkenése miatt lesznek olyanok, akiket elbocsátanak, a szakmai tárgyakat tanítókból pedig várhatóan hiány lesz - jegyezte meg.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megszűnését felidézve kitért arra, hogy az új rendszerről, az 58 tankerületről konkrét, mindenre kiterjedő dokumentumot nem ismernek. A központosítás továbbra is fennmarad, noha erről az elmúlt évben kiderült, nem tesz jót a közoktatásnak. Az iskolák a tankerületnek, mint egy hivatalnak szervezeti egységei lesznek, azaz bármikor megszüntethetők, átalakíthatók. Az intézményvezetők kinevezésénél is más megoldásra van szükség, mert számtalanszor előfordul, hogy tantestületek nagy támogatása ellenére nem bíznak meg szakmai vezetőket - közölte.

Munkatársunktól/MTI