Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Az ellenzék szerint pártkatonák dönthetnek az közigazgatási ügyekben

Az önálló közigazgatási bíráskodás mellett érvelt Trócsányi László igazságügyi miniszter egy szeptember végén rendezett konferencián. Az MSZP szerint a tervezet a közigazgatási bíráskodás fideszes pártkatonákkal való feltöltését szolgálja. A Jobbik kijelentette: a Fidesz minden közhatalmat gyakorló szervezetet igyekszik irányítás alá vonni.


Az Igazságügyi Minisztérium szeptember végén nyújtotta be az általános közigazgatási rendtartásról és a közigazgatási perrendtartásról szóló törvényjavaslatot. A tárca közleménye szerint az új törvények az ügyfelek ügyeinek gyorsabb és hatékonyabb elintézését, a közigazgatás szolgáltató jellegének erősítését, valamint az eljárások átláthatóbbá és egyszerűbbé tételét szolgálják.

A bíróságok közigazgatási ügyekben való eljárásának szabályai eddig a polgári perrendtartásról szóló törvényben kaptak helyet. Tekintettel azonban arra, hogy a két jogterület számos eltérő sajátossággal rendelkezik, a közigazgatási bírósági eljárások kikerültek az Országgyűlésnek már benyújtott új polgári perrendtartásból, és a javaslat szerint azokat külön törvény szabályozza - írták.

Az önálló közigazgatási bíráskodás mellett érvelt Trócsányi László igazságügyi miniszter, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) az alaptörvényről rendezett konferencián. Hangsúlyozta: nem egy, az elmúlt időszakban lezárult kodifikációnak vannak 19. századi előzményei, "elődeink megkezdett munkáját a történelem szeszélye folytán csak most fejezhetjük be".

A miniszter ennek alátámasztására idézett Egyed István: A mi alkotmányunk című, 1943-as kötetéből, amelyben a szerző kifejti, vagy a rendes bíróság ítélkezzék közigazgatási ügyekben is, vagy – ami talán szakszerűségi szempontból még helyesebb –, a bírói függetlenség teljével ellátott olyan külön szakbíróság, mint a mi közigazgatási bíróságunk.

A bírói kar is támogatja

A bírói kar támogatja a közigazgatási bíráskodás szakmai megerősítését, közigazgatási perrendtartás és önálló felső bíróság létrehozását – közölte Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke budapesti sajtótájékoztatóján. Kiemelte: közigazgatási bíráskodás Magyarországon évtizedek óta létezik, 2013-ban pedig szervezetileg is megújult, önálló lett.

Az összesen mintegy 130 közigazgatási bíró hat nagyobb közigazgatási-munkaügyi regionális kollégiumban ítélkezik. Ez a szervezeti forma biztosítja a megfelelő szakmai fejlődést és egyúttal az ügyfelekhez számára még viszonylag nem túl távoli jogszolgáltatást. A 2013-as reform eredményes volt - szögezte le az OBH elnöke.

Indokoltnak tartja a Magyar Jogászegylet elnöke az általános közigazgatási rendtartásról és a közigazgatási perrendtartásról szóló javaslatot. Sárközy Tamás a közigazgatási perrendtartással kapcsolatban külön szólt a bíróság felépítéséről, utalva arra, hogy jelenleg a közigazgatási és munkaügyi bíróság együttesen szerepel a bírósági szervezetrendszerben.

Mint mondta, felmerült a kérdés, hogy mennyire célszerű ezt kettéválasztani, mennyiben lehet a munkaügyi bíráskodást a polgári bíráskodástól külön tartani, hisz a munkaszerződés is szerződés. Ugyancsak szakmai vita bontakozott ki arról, hogy mennyiben szükséges fenntartani a közigazgatási hivatali rendszeren belüli merev felülvizsgálati struktúrát.

Fideszes pártbíróságot emlegetnek

Az MSZP nem támogatja a közigazgatási bíróságok felállításának tervezetét, mert az a szocialisták szerint csak a közigazgatási bíráskodás fideszes pártkatonákkal való feltöltését, a bírói függetlenség felszámolását szolgálja.

Az MSZP közleményében úgy értékelt: a koncepció újabb támadás a bírói függetlenség ellen, mivel a kormánypárt elképzelése szerint a jövőben bírák helyett "fideszes pártkatonák" döntenének az állampolgárok közigazgatási ügyeiben, a közigazgatási bírák a jövőben már nem lennének bírák, mert a többségüket a közigazgatásban dolgozó kormánytisztviselők közül választanák ki.

Az LMP csak a módosító javaslatainak támogatása esetén járul hozzá a közigazgatási bíróságokról szóló sarkalatos törvényjavaslat elfogadásához. Hadházy Ákos, az ellenzéki párt társelnöke elismerte, hogy a végrehajtó hatalom ellenőrzésének nélkülözhetetlen eleme a közigazgatási bíróság, amely ennek ellenére a rendszerváltás óta méltatlan helyzetben van.

Hadházy kijelentette ugyanakkor, hogy a változás igénye nem legitimálhatja a kormányzati befolyásának növelésére. Pártja ezért 12 pontos módosító csomagot készített a javaslathoz, amelyben a többi között megakadályoznák, hogy felső bírósági székhely Székesfehérváron legyen, mert az szerintük megszűrné a bírói kart.

Gyüre Csaba, a Jobbik országgyűlési képviselője kijelentette: a Fidesz, mióta kormányon van, minden közhatalmat gyakorló szervezetet igyekszik pártirányítás alá vonni, ez azonban a bírósági szervezettel kapcsolatban eddig nem sikerült, azok függetlensége megmaradt. Bírálta azt is, hogy a bírósági eljárásokat sokaktól az eddigieknél távolabb, akár több száz kilométerre folytatnák le.

Munkatársunktól/MTI