Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Durvul a vita a hármas metró felújításáról

Bár mind a főváros vezetése, mind a kormány tisztában van azzal, hogy a 3-as metró felújítását nem lehet tovább húzni, hiszen egyre gyakrabban az is felvetődik, hogy életveszélyes ezen a vonalon az utazás, egyelőre mégis kevés konstruktivitás tapasztalható, annál több az egymásra mutogatás.


A főváros nem vállal fedezet nélküli kötelezettséget a 3-as metró felújítására, mert az törvénysértő lenne, ezért jelenleg "a furcsán egyformán túlárazott" ajánlatok akadályozzák a beruházás elkezdését - mondta Tarlós István főpolgármester.

A városvezető úgy fogalmazott, a kezdetektől fogva lelkiismereti kérdésként kezeli a rekonstrukciót, ezért a jövőben nem megy bele "emelt szintű kommunikációs adok-kapokba".

"Engem már az sem érdekel, ha érdemtelenül mások akarják a megvalósítás sikerét learatni, csak történjék már valami" - mondta, majd személyek megnevezése nélkül hozzátette, a kormányban "nem mindenki fogja fel, hogy miről van szó".

Tarlós István kiemelte, a felújításra érkezett jelenlegi ajánlatok messze túllépik a 137,5 milliárd forintos felső limitet, amit egy a kabinettel kötött támogatási szerződés rögzít. A főpolgármester szerint erre nem jó kormányzati válasz, hogy "ha kevés a pénz, akkor majd lesz", mivel papíron erre nincs garancia, ráadásul a költségek további emelkedésével a remélt uniós támogatás egésze is elveszhet.

Tarlós István visszautasította, hogy politikai játszma részeként vagy sértődöttségből vetette volna fel a 3-as metró leállításának lehetőségét, egyúttal csalódottságának és értetlenségének adott hangot amiatt, hogy "ködös, demagóg, vagdalkozó és szakmailag teljesen dilettáns" válaszokat kapnak a kormányzattól.

Közölte, egyesek letagadnak hatályos kormányhatározatokat, az utazóközönség biztonságáról papolnak, miközben valójában csak a főváros csinál ebből lelkiismereti kérdést. Hozzátette, a kormánynak meg kell mondania, hogy valóban segíteni akar, vagy nem akarja elindítani ezt a beruházást és miért nem.

A főpolgármester nevetségesnek nevezte, hogy egy beruházás részletei ügyében időről időre a miniszterelnökhöz kell fordulnia. Úgy fogalmazott, azonnal kirúgná azt, aki akár a jövő évi vizes világbajnokságra vagy a 2018-as választásra tekintettel szándékosan akadályozni próbálja a metrófelújítást, egész politikai közösségének ártva ezzel.

Kiemelte, őszintén meg akarja óvni a Fideszt attól a látszattól, hogy valakik szándékosan próbálják halasztani a felújítást.

Kormányrendelet tiltja a buszvásárlást

Tarlós István illúziónak nevezte, hogy a teljes vonal leállítása esetén megoldható lenne a buszpótlás. Ha a teljes vonalon csuklós buszokkal kellene szállítani az utasokat, akkor másfél-két percenként hét csuklós busznak kellene beállnia a vonal minden megállójába, ami teljesen megbénítaná a közlekedést - mondta, hozzátéve, az állam két éve néhány ezer migránst sem tudott elszállítani a BKV buszai és sofőrjei nélkül.

Kijelentette, teljes erejével azon van, hogy ez a projekt minél előbb elinduljon, ugyanakkor a kezdés időpontjával kapcsolatban szkeptikus, hacsak "nem történik a racionális dimenzióba tartozó csoda".

Közölte, miközben a kormány rendeletben tiltotta meg a fővárosnak a buszvásárlást, folyamatos felszólításokat kaptak a vásárlásra. Emlékeztetett, Budapest a szolgáltatásvásárlás helyett saját erőből oldja meg a buszpótlást a felújítás három szakaszában.

Tarlós István arra is rákérdezett, hol vannak azok a buszok, amelyeket a kormány hat hónapja ígér. "Buszokat rajzolni az unokáim is tudnak" - fogalmazott, majd hozzátette, ha a kabinet kiállít ötven magyar gyártású csuklós buszt, akkor "abban a pillanatban kapitulál".

A főpolgármester azt kérdezte, hogy ha a kormány egyes, a miniszterelnökön és néhány miniszteren kívüli tagjai valóban segíteni akarnak, akkor miért nem teszik.

Hangsúlyozta, dokumentálni tudja a kormány állandó időhúzását, a felújítás ügyében ugyanis eddig harminc írásos megkeresést intézett a kabinethez, ezek közül alig néhányra kapott - rendszerint kitérő - válaszokat.

Tarlós István - egyértelműen a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosra utalva, de a nevét egyszer sem kimondva - azt kérdezte, hogyan lehet hinni valakinek az őszinteségében, ha most azt mondja, mindent megtesz a metrófelújításért, korábban pedig hónapokig azt hangoztatta, hogy a főváros nem kaphat az uniós támogatásokból.

Kiemelte, a magyar lakosság 18 százaléka él Budapesten, ahol a GDP mintegy 40 százalékát állítják elő, miközben az uniós támogatások alig több mint 3 százalékára számíthat. "Ez a város állítólag olimpiát akar rendezni, erre kössön valaki masnit!" - tette hozzá.

Lázás János szerint sem kellene üzengetni

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a 3-as metró felújítását firtató kérdésre kijelentette: ha egyetlen ember is veszélyben van, akkor a metrót azonnal le kell állítani, ennek megítélése azonban nem politikai, hanem szakmai, hatósági, biztonsági kérdés. A veszély elhárítását, továbbá a vonal és lehetőség szerint az állomások felújítását jelölte meg célként, hozzátéve, eddig 200 milliárd forintot biztosítanak a projekthez. Ha a forrás nem elegendő, a kormány kész újabb segítséget nyújtani - tette hozzá, a közbeszerzési szabályok egyszerűsítését azonban egy uniós irányelvre hivatkozva kizárta.

"Nem hiszem, hogy az üzengetés vagy a politikai vita ebben a kérdésben - ahol vélelmezhetően emberek biztonsága van veszélyben (...) - helyes dolog lenne" - mondta Lázár János, hangsúlyozva: a metrófelújítás nem lehet politikai játszma kérdése. A kabinet fel van készülve arra az esetre, ha a főváros leállítja a vonalat, és a katasztrófavédelem közreműködésével kész segíteni a helyzet kezelésében - közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Az MSZP kartellezésre gyanakszik

Forduljon a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) a főváros vezetése, mert "nem lehet véletlen", hogy a korábban kalkuláltnál csaknem ötven százalékkal magasabb árajánlatok érkeztek a 3-as metró felújítására kiírt tenderen - mondta Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője.

Hetvenmilliárd forintról van szó - jelentette ki az ellenzéki politikus, azt hangsúlyozva, hogy ebből a pénzből a teljes járműcserét meg lehet valósítani, esetleg a vonalat Káposztásmegyerig meghosszabbíthatják, de jutna arra is, hogy felújítás helyett lecseréljék a biztosítóberendezéseket, megoldhatják az állomások akadálymentesítését. Mint mondta, elfogadhatatlan helyzet, hogy főpolgármesteri utasítástól függ, jár-e éppen a metró.

Horváth Csaba közölte, ha a kormány hajlandó többletköltséget vállalni, akkor újra kell gondolni, hogy ez a tender alkalmas volt-e arra, hogy a budapesti 3-as metró felújítását megfelelően szolgálja. Hozzátette, a kartellgyanú beigazolódása esetén új eljárást kell kiírni, viszont az három hónap alatt végigvihető.

Kiemelte: ha viszont a városvezetés hibázott és alulárazta a projektet, akkor le kell vonnia a személyi konzekvenciákat és gondoskodnia kell a pótforrásokról.

Az LMP aláírásgyűjtésbe kezd

Az LMP a következő hetekben aláírásgyűjtésbe kezd a 3-as metró állomásainál a vonal teljes körű felújítását és akadálymentesítését követelve a kormánytól.

Csárdi Antal, az ellenzéki párt fővárosi képviselője azt mondta, a kormány "a budapestiek életével szórakozik", amikor nem akarja látni a felújítás fontosságát és nem kezdi el haladéktalanul a munkákat. Kiemelte, Tarlós István legutóbb tett bejelentésével ellentétben, a rekonstrukcióból nem maradhatnak ki az állomások, mivel azzal kizárnák a vonalról a mozgásukban korlátozottakat, illetve a babakocsival közlekedőket.

"Sokszor halljuk majd erre válaszként, a Fidesz valószínűleg el is fogja kezdeni szajkózni, hogy dehát nincs rá pénz" - fogalmazott Csárdi Antal, kiemelve, az állomások felújítására forrást jelentene az a 40 milliárd forint, amelyet az állam nem fizetett ki a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) az agglomerációs közlekedés ellátásáért.

Az LMP politikusa azt is elmondta, megmutatják a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosnak, hogy néhány hét alatt "sokkal több aláírást gyűjtenek a 3-as metró felújításához, "mint ahányan Lázárhelyen laknak". "Nem lehet úgy gondolkodni Budapestről, mint Hódmezővásárhelyről, egy kis településről" - jelentette ki, majd hozzátette, Budapest az ország szíve és ehhez méltó hozzáállást várnak a kormánytól.

Munkatársunktól/MTI