Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Heves vita a fővárosi forrásmegosztásról

Január végén döntött a közgyűlés a fővárost és a kerületi önkormányzatokat megillető források idei megosztásáról. Így a kerületeknek 110, a fővárosi önkormányzatnak pedig 129,4 milliárd forint jutott. Az MSZP úgy látja: évről évre egyre elfogadhatatlanabb a törvény által "konzervált" helyzet.


Döntött a fővárost és a kerületi önkormányzatokat együttesen megillető források idei megosztásáról január utolsó napjaiban tartott ülésén a Fővárosi Közgyűlés. A forrásmegosztásról szóló rendeletet 19 igen, 3 nem szavazat ellenében és 3 tartózkodás mellett fogadta el a testület

A január elsejétől hatályos törvényi szabályozás következtében a megosztott bevételekből a fővárosi önkormányzat részesedése a korábbi 52,5 százalék helyett 54 százalékra nő, míg a kerületek részesedése 47,5 százalékról 46 százalékra csökken.

Ennek alapján a kerületi önkormányzatokat összesen 110 milliárd forint, míg a fővárosi önkormányzatot 129,4 milliárd forint illeti meg. Tóth József (MSZP) XIII. kerületi polgármester szakszerűtlennek nevezte a források megosztását, szerinte lakosságszám szerinti megosztásra lenne szükség.

Elfogadhatatlan tartják a döntést

A XIII. kerületi önkormányzat korábban úgy fogalmazott: elfogadhatatlan a fővárosi forrásmegosztás tervezete. Mint írták, a forrásmegosztási törvény alapján összeállított rendelettervezet alkalmatlan az összegek feladatarányos elosztására, mert továbbra is a 2012-es arányszámokból indulnak ki, "ami teljességgel indokolatlan".

Évről évre egyre elfogadhatatlanabb a törvény által "konzervált" helyzet a kerületek folyamatosan változó feladatai, adottságai miatt. A költségvetési törvényben alkalmazott "beszámítás" miatt az önkormányzati feladatok jelentős részének forrása az iparűzési adó, emiatt nem lehet változatlan formában elosztani a bevételt - hangsúlyozták.

A forrásmegosztási törvény 2015. év végi módosításával bebizonyosodott, hogy tarthatatlanok a rögzített megosztási arányok. A képviselő-testület szerint bár a fővárosi önkormányzat forrásmegosztási rendelettervezete megfelel a törvény előírásainak, nem forrásmegosztási számításokon alapul, ezért formális a kerületi önkormányzatok véleményezési joga.

Elfogadhatatlannak nevezték azt a gyakorlatot is, amely szerint a forrásmegosztási törvény módosulhat a kerületek pozíciójának romlását okozva, például a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásánál, míg ellenkező esetben nem változtatnak, így a 2017-től fizetendő szolidaritási hozzájárulás csak a kerületeket terheli, a fővárosi önkormányzatot nem.

A törvény szerint a fővárosi és a kerületi önkormányzatok közötti bevételek megosztásáról a Fővárosi Közgyűlés dönt a meghatározott szabályok szerint: a főváros 54, a kerületek összesen 46 százalékban részesülnek a helyi adók meghatározott részéből. A rendelettervezetet január 10-éig kellett megküldeni véleményezésre a kerületi önkormányzatoknak.

Az ÁSZ szerint minden rendben

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a 2016. évi fővárosi forrásmegosztás felülvizsgálatakor megállapította, hogy a forrásmegosztás tekintetében kialakított irányítási rendszer biztosította a szabályszerű, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználást. Az ÁSZ közzétett kommüniké szerint a 2016. évi forrásmegosztási rendeletet szabályszerűen, megalapozott tervszámokkal fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.

A fővárosi önkormányzatot és a kerületeket osztottan megillető bevételek és kiadások pénzügyi elszámolásában a számvevőszék nem tárt fel eltérést, ezért a 2017. évi forrásmegosztás során korrekció érvényesítését nem tartja indokoltnak.

A számvevőszéki ellenőrzés megállapította, hogy a fővárosi önkormányzat forrásmegosztási rendeletének előkészítése, megalkotása megfelelt a jogszabályi előírásoknak. Számításokkal, elemzésekkel, az időarányos teljesülési adatokkal alátámasztva megalapozottan határozták meg az iparűzési és idegenforgalmi adóból, valamint a kivetett pótlékból és bírságból származó bevételek, továbbá a fővárosi önkormányzati adóhatóság működtetésével összefüggő, helyi adózással kapcsolatos kiadások tervszámait.

A fővárosi önkormányzatot és a kerületeket osztottan megillető bevételek és kiadások tervezésénél a törvényben rögzített részesedési arányokat érvényesítették - írták.

A forrásmegosztásról szóló rendelet felülvizsgálatát az ÁSZ évente elvégzi. Az ellenőrzés célja a fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek 2016. évi forrásmegosztási rendeletben előírt megosztásának ellenőrzése, valamint a helyi adózással kapcsolatos kiadások megállapítása, elszámolása szabályszerűségének ellenőrzése volt.

Munkatársunktól/MTI