Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Minden idők legkorruptabb beruházása lehet a négyes metró?

Ritka pillanat, amikor az ellenzék és a kormánypártok is ugyanazt követelik: induljon átfogó vizsgálat az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) napokban publikált jelentése kapcsán. A szervezet szerint a korrupcióval és szabálytalansággal érintett szerződések összege több mint 272 milliárd forint.


Mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a 4-es metró beruházása során jelentésében az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF), és az Európai Bizottság 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot - közölte sajtótájékoztatóján Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára.

Az OLAF szerint a korrupcióval és szabálytalansággal érintett szerződések összege 272 milliárd 823 millió 488 ezer 215 forint. Brüsszel azt állítja, hogy 166 milliárd 998 millió 258 ezer 356 forint "elloptak vagy elcsaltak", ezért ezt a pénzt az európai hatóságoknak és a magyar kormánynak vissza kell követelnie. A kormány nyilvánossá tette a 104 oldalas, angol nyelvű OLAF-jelentést.

Az OLAF-jelentés összesen 57 szerződés kapcsán tárt fel szabálytalanságokat és korrupciós bűncselekmények gyanúját. Az 57-ből öt szerződéshez kapcsolódik az okozott kár 96 százaléka. A szerződések közül 28 uniós forrásból finanszírozott, a többi 29 mögött a magyarországi költségvetés és a főváros által az Európai Beruházási Banktól felvett hitel áll.

Csepreghy elmondta: a szabálytalanságok közé tartozik az Alstom-metrókocsik beszerzése is, amely kiterjed a 2-es metróvonalra is. Ha Brüsszel a későbbiekben úgy dönt, hogy korrekciót alkalmaz Magyarországgal szemben, akkor valószínűsíthető, hogy további tízmilliárdos tételekkel emelkedik az okozott kár - fűzte hozzá.

Az utolsó fillérig be fogják hajtani

Csepreghy Nándor elmondta, a nyomozati anyagban több magánszemélyt és céget is megneveztek. Eszerint a dokumentumban szerepel például a DBR Metró Projekt Igazgatóság, az Euro Metro Kft., a Strabag, a Siemens, az Alstom, a Hídépítő Zrt., a Bilfinger-Porr-Vegyépszer Zrt. konzorcium, a Swietelsky, valamint a Bamco konzorcium.

A visszaélések formáira példaként hozta azt, hogy belső információért pénzt kaptak az állam, illetve a főváros nevében eljárók. Volt olyan állami kifizetés, amely mögött nem volt valós teljesítés, továbbá előfordult, hogy ugyanaz volt a teljesítést igazoló az állam képviseletében, mint az általa igazolt vállalkozónak a tanácsadója.

A kormány "az utolsó fillérig be fogja hajtani a bűncselekményeket elkövetőkön az okozott kárt", azaz - mint mondta - maximálisan csak arról lehet szól, hogy időlegesen a költségvetésnek kell előfinanszíroznia a tételeket. Közölte, az ügyben azt látják, hogy megalapozott a brüsszeli álláspont. Az a kérdés, hogy milyen pénzügyi szankció érheti ebből fakadóan Magyarországot.

Minden idők legkorruptabb beruházása

A kormánypártok szerint minden idők legkorruptabb beruházása a 4-es metró, és a rendszerváltás óta eltelt időszak legnagyobb korrupciós botrányáról van szó. Hollik István KDNP-s országgyűlési képviselő pénteki budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, minél többet tudnak meg az OLAF-jelentésből, annál felháborítóbb, amit látnak.

A kormánypártok álláspontját ismertetve kitért arra, hogy az OLAF feltárta a 4-es metró beruházás egyharmadát komplett módon ellopták, illetve elcsalták. A felelősség egyértelműen a Medgyessy-, a Gyurcsány- és a Bajnai-kormányoké, illetve a Demszky Gábor-féle MSZP-SZDSZ fővárosi vezetést terheli. Hollik azt mondta, bíznak abban, hogy a nyomozó hatóságok kiderítik, kinek a zsebében landolt ez az óriási összeg.

Korrupciójuk miatt Magyarországnak 59 milliárd forintot kell most visszafizetnie, emlékeztetett kiemelve, ebből az összegből a 10 000 forintos Erzsébet utalvány másfélszeresét tudták volna adni a nyugdíjasoknak, dupláját tudták volna gyermekétkeztetésre fordítani, és egy évvel meg tudták volna toldani a pedagógusok és az ápolók béremelését.

Neveket akarnak hallani

A Fidesz kezdeményezi, hogy a Fővárosi Közgyűlés állítson fel egy vizsgálóbizottságot a 4-es metró beruházása körüli korrupciós ügyek feltárására. Hidvéghi Balázs, a kormánypárt kommunikációs igazgatója a rendszerváltás utáni legnagyobb korrupciós ügynek nevezte a beruházást az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) nyilvánosságra hozott jelentése alapján.

Az MSZP üdvözölte a 4-es metróról szóló OLAF-jelentés nyilvánosságát, ugyanakkor reményének adott hangot, hogy a dokumentum eredeti. Az ellenzéki párt azt közölte, elfogulatlan és pártatlan vizsgálatot várnak el, amely tisztázza, milyen mértékben felelősek az ügy érintettjei. "Akiről kiderül, hogy bűnözött, az üljön, és fizesse vissza a pénzt" - emelte ki az MSZP.

A Jobbik üdvözli a 4-es metróról szóló OLAF-jelentés nyilvánosságra hozatalát, amely kapcsán neveket akar hallani. Tokody Marcell Gergely, az ellenzéki párt fővárosi képviselője felháborítónak tartja, hogy nemhogy elítéltek, de még csak vádlottak sincsenek az ügyben. Bírálta azt is, hogy a károkozás minden dolgozó magyar embernek 13 ezer 500 forintot venne ki a zsebéből.

Porba hulló fejeket szeretnének

Mihamarabb elinduló, valós eredményt hozó, a lehető legnagyobb nyilvánosságot kapó eljárásokat sürgetett az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 4-es metró beruházásával kapcsolatos jelentése nyomán pénteki budapesti sajtótájékoztatóján az LMP fővárosi képviselője. "Őszintén megmondom, hogy fejeket akarok látni a porba hullani" - jelentette ki Csárdi Antal.

Szorgalmazta, hogy a jelentésben negatív színben említett politikai közösségek vezetői vonják le a konzekvenciákat és vállalják a politikai felelősséget. Nem lehetünk tovább következmények nélküli ország - fogalmazott, megjegyezve, hogy elemzik a jelentés tartalmát, s amennyiben a kormányzat vagy a városvezetés nem teszi meg a szükségesnek látott feljelentéseket, akkor ők lépnek.

A Demokratikus Koalíció (DK) szóvivője azt közölte, hogy aki lop, annak a börtönben a helye, tartozzék bármelyik párthoz. Gréczy Zsolt azt írta: az eddig feldolgozott adatokból az látszik, hogy a 2010 előtti és a 2010 utáni városvezetés is érintett lehet az ügyben, valamint felmerült Medgyessy Péter volt miniszterelnök felelőssége is.

Medgyessy elismerte, hogy megkeresték

Medgyessy Péter volt szocialista miniszterelnök az Indexnek elismerte, hogy megkereste őt a 4-es metró és az Alstom-szerződések ügyében az OLAF. Az egykori kormányfő ugyanakkor úgy fogalmazott: érthetetlen, kívül esik minden racionalitáson, hogy ráhatása lett volna a szerződés megkötésére.

Ezt azzal indokolta: rossz viszonyban volt Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel és az SZDSZ politikusaival is. Medgyessy szerint azért nonszensz, hogy bármi szerepe lett volna az Alstommal kötött szerződések megkötésénél, mert nem volt már miniszterelnök 2005-ben, amikor az első 4-es metróval kapcsolatos hirdetmények megjelentek, sem 2006-ban amikor a pályázatokat kiírták.

Mint arról az Indexnek beszámolt, az OLAF megkeresésére azt válaszolta: az Alstommal metróügyben sem direkt, sem indirekt kapcsolat soha nem volt. Medgyessy nem volt az AssistConsult Kft. tulajdonosa, sem tisztségviselője, amikor az szerződött az Alstommal, azután vette vissza a céget, miután 2006-ban megszűnt a parlamenti képviselői mandátuma.

Minden ajánlás után vizsgálat indult

A Legfőbb Ügyészség szerint a szervezet minden esetben nyomozást rendelt el, amikor hozzájuk az OLAF ajánlással fordult. Az ügyészség ezt arra reagálva közölte, hogy Niedermüller Péter, a DK európai parlamenti képviselője azt mondta, sok esetben az OLAF-megállapítások után nem indul nemzeti hatáskörben vizsgálat.

A Legfőbb Ügyészség reagálásban kifejtette: az OLAF 2012-2016. között 28 igazságügyi ajánlást tett, amely bűncselekmény gyanújára utalt. Valamennyi igazságügyi ajánlást nyomozás keretében vizsgálták, illetve vizsgálják a magyar hatóságok. Hozzátették: amennyiben már folyamatban volt a nyomozás, az OLAF ajánlását a nyomozás irataihoz csatolták és abban értékelték.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a Legfőbb Ügyészségen feljelentést tett az Európai Csalás Elleni Hivatalnak (OLAF) a budapesti 4-es metró építésével kapcsolatban lefolytatott eljárása alapján. A Miniszterelnökség azt írta: a miniszter mint a kormánynak az európai uniós ügyek koordinációjáért és az európai uniós források felhasználásáért felelős tagja tette meg a feljelentését.

Munkatársunktól/MTI