Alig néhány napja, március 20-án állították először forgalomba a 3-as metró vonalán az első felújított szerelvényt a fővárosban. Tarlós István főpolgármester a metrószerelvény ünnepélyes elindítása előtt közölte, hogy az új szerelvény nem sokkal fél 2 után indul utasokkal Kőbánya-Kispestről.
Az öröm azonban nem tartott sokáig, a Metrovagonmas által gyártott, majd felújított első szerelvényt már az átadás másnapján, majd szerdán és csütörtökön is ki kellett vonni a forgalomból különböző hibák miatt, pénteken pedig ok nélküli befékezés miatt kellett segédvonattal kihúzni az alagútból.
A metró felújított szerelvényei esetében is igaz az, hogy az ilyen bonyolult felújításoknál és üzembe helyezéseknél a kezdeti kisebb hibák elkerülhetetlenek – mondta a főpolgármester ekkor. Később hozzátette, hogy egy-két ilyen hiba még nem zárható ki az első hetekben, de aztán ezek majd megszűnnek.
Ne fizessünk az oroszoknak
A Demokratikus Koalíció azt követeli a főpolgármestertől, utasítsa a BKV-t, addig ne fizessen a metrófelújításért a Metrowagonmash-nak, amíg a szerelvények nem működnek "normálisan, teljesen jól". Gy. Németh Erzsébet úgy fogalmazott: Tarlós István azt ígérte, hogy a járművek felújítása 2047-ig megoldja a problémákat, de a szerelvény 47 órát sem bírt ki.
A párt fővárosi képviselője sajtótájékoztatóján azt mondta, a felújításért az önkormányzat 69 milliárd forintot fizet, ebből 60-at hitelből, ezért a fővárosi adófizetők "évtizedekig fogják nyögni" ennek a terheit. Hozzátette, hogy a DK a fővárosi közgyűlésben nemmel szavazott a hitelfelvételre.
A 3-as metró hanyagul kivitelezett felújítása a szovjet mentalitást példázza, és megmutatja, milyenek lesznek az orosz befolyásszerzés hétköznapjai – hangsúlyozta Szabadai Viktor, a Magyar Liberális Párt - Liberálisok (MLP) budapesti választmányának elnöke sajtótájékoztatója után.
Közben a Magyar Szocialista Párt (MSZP) szintén felszólította a budapesti városvezetést, hogy haladéktalanul vonja ki a forgalomból a felújított 3-as metrószerelvényeket mindaddig, amíg azok nem működnek rendesen. Horváth Csaba, a szocialisták képviselője úgy fogalmazott, aggodalommal figyelik az orosz metró "bénázását".
A szakszervezet szerint minden rendben
A Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint még a tűréshatáron belül vannak a 3-as vonalon futó felújított metrószerelvény hibajelenségei, probléma akkor lesz, ha ezek nem szűnnek meg heteken belül. Hozzátették, korábban a 2-es és a 4-es metróvonalon használt Alstom-kocsikkal is volt ennyi hiba.
Gulyás Attila, az érdekképviselet elnöke azt mondta, furcsa módon a 15 ezer kilométeres tartampróba alatt ezek a hibák nem jöttek elő, de ez a hibamennyiség is még a tűréshatáron belül van. A problémák szoftveres okokra vezethetőek vissza, ezeket könnyebb orvosolni, mintha a motorral, hajtással lenne mechanikai probléma.
Az érdekképviselet elnöke egyebek mellett azt is közölte, hogy akkor lesz majd súlyos a helyzet, ha a hibajelenségek heteken belül nem szűnnek meg, és a forgalomba álló második szerelvénnyel is problémák lesznek. Egyelőre azonban korai kijelenteni, hogy a felújított orosz szerelvény műszakilag rossz lenne – fogalmazott Gulyás.
A tervek szerint egyébként 2018 nyarától már csak ilyen felújított szerelvények közlekednek a vonalon. Tarlós István főpolgármester egyebek mellett kifejtette, hogy Magyarország legnagyobb forgalmát lebonyolító tömegközlekedési útvonala a 3-as metróvonal, a 17 kilométeres útvonalon naponta félmillióan utaznak.
Harminc év garancia
A Fővárosi Közgyűlés egyébként mintegy három éve döntött a teljes járműpark korszerűsítéséről. A közbeszerzési eljárás nyertes ajánlata pedig a szerelvények eredeti gyártójának jogutódjától, az orosz Metrovagonmastól érkezett. A szerződés szerint 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba kerül.
A nyertes pályázó feladata volt, hogy döntse el, milyen mértékben cseréli ki a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy a metrókocsik minimum húsz évig még üzemeltethetők legyenek. Ezek a szerelvények megjelenésükben harmonizálnak a 2-es és a 4-es metróvonalon közlekedők szín- és formavilágával.
A gyártó a felújított metrószerelvényekre a korábbi húsz év helyett harminc év élettartamot garantál, ezzel körülbelül hárommillió kilométer biztonságos megtételét vállalja. Tarlós István ehhez hozzátette, hogy a 3-as metró felújítása a szerelvények felújításával nem ér véget, a folytatás még ebben az évben várható.
Nem szabálytalankodott a BKK
Nem sértette a BKK a közbeszerzési szabályokat, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) indokolatlanul semmisítette meg az ajánlatkéréssel kapcsolatos dokumentumokat és az ajánlatkérői döntést - állapította meg a Székesfehérvári Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság a metrót pótló autóbuszos szolgáltatás vásárlása ügyében indult perben.
A Székesfehérvári Törvényszék közleményében azt írta, hogy nem volt indokolt a bírság sem. Az ítélet nem jogerős, a kézbesítés után a felek fellebbezhetnek ellene. A KDB még tavaly októberben semmisítette meg a BKK azon tenderét, amelyen a metrópótláshoz szükséges buszos kapacitást pályáztatta meg.
A KDB a jogorvoslati eljárásban azt állapította meg, hogy az ajánlatkérő megsértette a közbeszerzési törvényt, ezért megsemmisítette a június 15. után született előzetes tájékoztatót és valamennyi, a közbeszerzési eljárásban ezután keletkezett dokumentumot, döntést, és 40 millió forint bírságot szabott ki az ajánlatkérőre.
Munkatársunktól/MTI
Katasztrofális az első felújított orosz metrószerelvény
|
|
|