Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Ötvenezer budapesti élete múlik a római-parti gáton

Elfogadta a római-parti védmű part menti nyomvonalon történő megépítését a Fővárosi Közgyűlés. A főpolgármester azt kérte, ne vonják kétségbe, hogy a legjobb szándék vezérli őket. A FÁK a Rómain csoport és a Greenpeace szerint több mint ötvenezer lakos élete és vagyonbiztonsága múlhat a rossz döntésen.


A római-parti védmű a Duna-part menti nyomvonalon történő megépítését támogatta a Fővárosi Közgyűlés április elején meghozott határozatával. A testület 19 kormánypárti igen szavazattal, 2 nem szavazat ellenében (LMP és Párbeszéd) és 4 többek között jobbikos tartózkodás mellett döntött a part menti nyomvonal mellett.

Wertán Zsolt, az Enviroduna Beruházás Előkészítő Kft. ügyvezető igazgatója a Budapesti Műszaki Egyetem két, egymással párhuzamos nyomvonalat összehasonlító elemzését ismertette. Elmondta: míg a part menti gát költsége 18 milliárd, a másik védmű 25 milliárd forintba kerülne, ráadásul a parti épületek védelme is további költségekkel járna.

A beruházás célja a főváros egyetlen, árvíz ellen védtelen területének a védelme, a terület változatlan funkciója - üdülőpart és sportcélú használat - és a vonatkozó fővárosi településrendezési eszközökben foglalt terület-felhasználási kategóriák változatlanul hagyása mellett oly módon, hogy a partfalvédelem és partrendezés is megtörténjen - írták az elfogadott javaslatban.

A testület elfogadta Tóth József (MSZP) XIII. kerületi polgármester módosító indítványát, amely alapján a Fővárosi Közgyűlés felkérte Tarlós Istvánt, hogy kezdeményezze a kormánynál a sürgős beavatkozást igénylő partszakaszok árvízvédelmi műveinek kiépítési költségeinek biztosítását.

Hét éve nincs megoldva

Tarlós István főpolgármester arról beszélt, szerinte a vita sok tekintetben már nem az árvízvédelemről szól. Mint mondta, sokszor úgy fogalmaznak, hogy hét éve nincs megoldva a probléma. Ez nem igaz, 27 éve nincs megoldva - jelentette ki. Tarlós hangsúlyozta: mindenki a lelkiismerete szerint szavazhat, senkin nincs kényszer, és most kizárólag a nyomvonalról dönt a közgyűlés.

A funkciókról, a partról még lehet vitatkozni - jegyezte meg. Kiemelte azt is, hogy az elkészült öt tanulmányterv közül egy sem volt, amelyik a Nánási úti-Királyok útjai nyomvonalat támogatta volna. Tarlós István rámutatott arra is, hogy jogi felelősség a védelemről gondoskodni, ezért az ügyben nem lehet tovább várni.

A főpolgármester azt kérte, ne vonják kétségbe, hogy a legjobb szándék vezérli őket, igyekeznek megcsinálni azt, amit mások évtizedekig nem csináltak meg. A legjobbat akarjuk, "tőlem ne féltsék a római-partot", mert ez nem felel meg a valóságnak - jelentette ki hozzátéve: több mint 20 éve nem akar mást, mint a problémát megoldani.

A vita alatt az ülésteremben jelen lévők közül többen bekiabálásokkal fejezték ki a javaslattal szembeni nem tetszésüket, amelyeket táblákkal, molinókkal is megjelenítettek. A szavazást követően a Greenpeace egy aktivistája "Nincs vége: megvédjük a Rómait!" feliratú táblát tartott fel a főpolgármester mögé állva a közgyűlés termének emelvényén.

Legyen népszavazás az árvízvédelemről

A Párbeszéd szerint népszavazás döntsön a Római-part árvízvédelméről. Karácsony Gergely, a XIV. kerület polgármestere elmondta, egy ilyen népszavazás lehetővé tenné, hogy szakmai érvek alapján, széleskörű társadalmi párbeszéd után döntsenek Budapest utolsó természetes Duna-partszakaszának sorsáról.

Az ellenzéki párt társelnöke szerint a városvezetés előterjesztése hamis feltevésekre épül, így többek között arra is, hogy a partmenti védekezés olcsóbb lenne, vagy árvízvédelmi szempontból hatékonyabb és nem okozna nagyobb károkat, mint a Nánási-Királyok útján megvalósuló gát.

Az LMP szerint a partmenti mobilgát egyértelműen kockázatosabb, mint a Nánási-Királyok útjára tervezett védvonal. Csárdi Antal, az ellenzéki párt képviselője úgy fogalmazott, Tarlós István főpolgármester becsapott mindenkit azzal, hogy nem készíttette el a római-parti árvízvédelem két lehetséges nyomvonalának részletes összehasonlítását.

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a Római-part árvízvédelmének kialakításakor a Nánási-Királyok útja nyomvonal megéri a 7 milliárd forintos többletköltséget. Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt budapesti képviselője elmondta, semmilyen módon nem támogatják a part menti mobilgát megépítését.

Ötvenezer lakó élete múlik rajta

A közgyűlés kezdete előtt tartott sajtótájékoztatón a FÁK a Rómain csoport és a Greenpeace arra kérte a képviselőket, hogy ne szavazzák meg a római-parti gát tervezetét. Tosics Iván városkutató azt mondta, a Csillaghegyi-öblözet 55 ezer lakójának élete és vagyonbiztonsága múlik a római-parti gát megfelelő nyomvonalának kiválasztásán.

Közölte, eddig 10 719-en írták alá petíciójukat, amelyben követelik a Római-part értékeinek, jellegének megőrzését, biztonságosabb és környezetkímélőbb árvízvédelmi alternatíva kidolgozását. Megjegyezte, a főváros a kerülettel egyetértésben évek óta a part menti gát megvalósítására törekszik.

Véleményük szerint azonban olyan felelős, objektív döntéshozói magatartásra van szükség, amely nyitottan, alaposan megvizsgál minden szempontot - tette hozzá. A sajtótájékoztató után a civilek felmentek a Városháza dísztermébe, ahol az aláírt íveket szeretnék szimbolikusan bemutatni Tarlós István főpolgármesternek a közgyűlés ülése alatt.

Munkatársunktól/MTI