Az önkormányzatok hatékonyabb működését segítő információs rendszert épít ki a 4iG cégcsoport tagja, a Humansoft – közölte az anyavállalat május első napjaiban. A cég tájékoztatása szerint a Humansoft üzleti döntéshozatalt támogató, elemző rendszert épít ki önkormányzatok számára.
A fejlesztések eredményeként egy közös platformon válnak elérhetővé a helyi közszolgáltatásokkal kapcsolatos, a helyi döntéstámogatáshoz szükséges rendszerek, kialakul egy komplex információs bázis és adattárház, valamint értékelési és elemzési módszertanok készülnek, elsősorban a helyi önkormányzati felhasználók számára.
Így az önkormányzatok megoszthatják egymással a kialakult jó gyakorlatokat, továbbá a helyi feladatok finanszírozása átláthatóbb lesz, melynek következtében működésük hatékonyabbá, olcsóbban, vagy jobb minőségi paraméterekkel fenntarthatóvá válik – derül ki a Humansoft közleményéből.
Ezen felül többek között a Központi Statisztikai Hivatal és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem munkatársai is hozzáférhetnek majd a rendszerhez, így az adatok további kutatások megalapozásához is használhatók, illetve tananyagként szolgálhatnak a jövőben - olvasható a közleményben.
A "Helyi közszolgáltatás információs rendszer fejlesztése és bevezetése (IKIR)" elnevezésű, európai uniós támogatású, kiemelt projekt megvalósítására közel 2,5 milliárd forint értékű pályázatot nyert el a Humansoft.
Az együttműködés a célja
A Belügyminisztérium államtitkára abban bízik, hogy a Helyi közszolgáltatás információs rendszer fejlesztése és bevezetése (IKIR) elnevezésű projekt jó együttműködést teremt a kormány és a települések között. Pogácsás Tibor a projekt konferenciáját megnyitó beszédében hangsúlyozta, az elektronikus kormányzás fejlesztéséhez több feltételt kell teljesíteni.
A kabinet sokat tesz azért, hogy kialakítsa a nagy sebességű internethálózatot az önkormányzati "végpontokon. Ugyanakkor a biztonság is elengedhetetlen, ezt szolgálja az új személyazonosító okmány kibocsátása, amely alapvetően formálja majd át a szolgáltatások igénybevételének lehetőségét a következő években - mondta az államtitkár.
A 4 milliárd forinttal támogatott projekt célja olyan egységes, mindenhol használható webes felület létrehozása, amely egyszerűbbé teszi a kommunikációt a kabinet és a települések között – emelte ki. Hozzátette: a feltételrendszer kialakítása nem megy egyik napról a másikra. Különösen az időigényes, hogy az összes állampolgár új okmányt kapjon.
Olyan rendszert akarnak kialakítani, amely segíti a BM-et a vezetésirányításban, ugyanakkor az önkormányzatoknak is hasznos. Szeretnék ésszerűen csökkenteni a kötelező adatszolgáltatások mennyiségét, és arra is törekednek, hogy megfelelő következtetéseket lehessen levonni az információkból. Az adatok ugyanis akkor hasznosíthatóak, ha azokat rendszerezték - mutatott rá.
Minden önkormányzatra kiterjesztenék
Pogácsás Tibor hangsúlyozta a versenyképesség fontosságát. Az a cél, hogy a program végére legalább ezer önkormányzat csatlakozzon a rendszerhez, ugyanakkor jó volna, ha idővel az összes település élvezné a kezdeményezés hasznát – hívta fel a figyelmet a Belügyminisztérium (BM) államtitkára.
A konferencia sajtóanyagában azt írták, a 4 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós forrásban részesülő IKIR-projekttel alapvetően az önkormányzatok által ellátandó helyi közszolgáltatások helyi és állami szintű tervezését, valamint a helyi szintű operatív feladatellátás megszervezését kívánják támogatni.
Az IKIR-fejlesztés célja, hogy hozzájáruljon a helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizációjához olyan információs bázis kialakításával, amelyre építve megalapozottabbá válnak a helyi közszolgáltatások javítására irányuló döntések – fogalmazott Pogácsás Tibor.
Az önkormányzatok regisztráció után hozzáférést kapnak az IKIR települési szinten is felhasználható elemzési felületeihez, ez segítséget jelenthet a méretezési, fejlesztési, költségvetési tervezési feladataik végrehajtásához. Ezen kívül a költségvetésük tervezéséhez is hiteles, egységes adatokat kapnak majd – írták.
Kiberbiztonság a közszférában
Fontos, hogy a közszolgálatban dolgozók találkozzanak a kiberbiztonsági kérdésekkel, problémákkal – hangsúlyozta Krasznay Csaba, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) adjunktusa. Krasznay Csabát egyébként abból az alkalomból kérdezték, hogy az NKE-n megalakult a Kiberbiztonsági Akadémia.
Elmondta: fontos, hogy a hallgatók megismerjék a kiberbűnözés, -hadviselés, -kémkedés mögötti motivációkat, továbbá, hogy felismerjék a számítógépes rendszert ért támadás jeleit. A programigazgató reméli, hamarosan működni fog az a labor, ahol az információbiztonsági események felismerésének, nyomozásának segítését nyújtó környezetet biztosítanak.
Ez alapvetően a specialisták képzését segíti majd. Később kitért arra is, hogy a 2013-as információbiztonsági törvény szerint minden állami és önkormányzati szervnél lennie kell egy információbiztonsági felelős vezetőnek, akinek tudnia kell a kiberbiztonsággal kapcsolatos incidensekről.
Ez azért is fontos, mert az ilyen támadások sok esetben nem egy ember, hanem egy kör ellen irányulnak. A informatikai felelősnek védelmi intézkedéseket kell tennie, továbbá jeleznie kell a Nemzeti Kibervédelmi Intézetnek is a problémát, mivel ha egy szervezetet kibertámadás ér, az is előfordulhat, hogy az egész államigazgatást, közigazgatást érinti.
Munkatársunktól/MTI
Bekötné a kormányhoz a településeket az új informatikai rendszer
|
|
|