Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Sosem indul el a metrófelújítás?

Egyelőre nem világos, lesz-e elég pénz a hármas metró felújítására. Noha Tarlós István főpolgármester azt állítja, hogy Budapest akár saját erejéből is képes lenne véghezvinni a beruházást, az ellenzéki pártok szerint a városvezetés képtelen reálisan megbecsülni a felújítás költségeit.


Várhatóan a 3-as metró három felújítási szakasza közül a déli szakaszon indulhatnak meg a közeljövőben a felújítási munkálatok – közölte Tarlós István főpolgármester budapesti sajtótájékoztatóján. Megjegyezte, a további szakaszok - az északi és a középső - esetében egy évük van arra, hogy megpróbáljanak olcsóbb ajánlatokat begyűjteni.

A főpolgármester úgy fogalmazott, "bizonyos várakozás ellenére van előremozdulás, és bizony látszik az alagút vége". Összetett problémával állunk szemben, és észre kell venni a felújításra vonatkozó ajánlatoknál, hogy nem az anyagárak ugrottak meg, hanem a díjak. Ennek az az oka, hogy "az iparosok tekintélyes része elment" - mondta Tarlós István.

Kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, ha a metrófelújítás ügyében netán a főváros magára marad, akkor azért a saját erejére hagyatkozva is mindent elkövet, és ha másképpen nem megy, akkor hajlandók átcsoportosítani is az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programon (IKOP) belül. Ehhez valamiféle állami garanciára szükség lenne – jegyezte meg.

Fónagy János, a nemzeti fejlesztési tárca parlamenti államtitkára korábban úgy nyilatkozott: ha ténylegesen forrásbevonásra lesz szükség, akkor a kormány minden segítséget megad a fővárosnak. Kifejtette, hogy az uniós nyílt közbeszerzési eljárás ajánlatait május 11-én bontotta fel a BKV, jelenleg az értékelés zajlik, ezt követően dől el, hogy szükség van-e további összegekre.

Megugrottak a költségek

Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkárt egy más témában tartott sajtótájékoztatón azzal kapcsolatban kérdezték, hogy sajtóhírek szerint jelentősen megugrott a 3-as metró felújításának összköltsége, legalább 30-40 milliárd forinttal több pénz kellene a kormány által meghatározott 137,5 milliárdos keretnél.

A kormánynak érdeke, hogy megújuljon a 3-as metró, de ha a források nem elegendőek, akkor elsősorban a fővárosnak kell gondolkodnia azon, honnan teremti elő a beruházás fedezetét - mondta az államtitkár. Hozzátette: alapvetően - a kormányzati támogatáson túl - minden városnak, így Budapestnek is saját forrásaiból kell megoldania a fejlesztéseit.

Az ideinél egyébként valamivel több, csaknem 1400 milliárd forint áll rendelkezésre közlekedési célokra a jövő évi költségvetésben, amelyből 775 milliárd forint fordítható közlekedésfejlesztésre - mondta Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára budapesti sajtótájékoztatóján.

Kérdésre válaszolva elmondta, a fővárosnak elég nagy forráskeret áll rendelkezésre ahhoz, hogy megvalósítsa a 3-mas metró felújítását, még az új, magasabb összegű ajánlatok mellett is. Úgy vélte, először a fővárosnak kell dönteni, hogy a közlekedésfejlesztési keretből milyen projekteket kíván megvalósítani, a kormány utána fog erről dönteni.

Honnan lesz rá pénz?

Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője szerint Tarlós hazudik, amikor azt állítja, a főváros saját erőből is meg tud birkózni a 3-as metró felújításával. Nem világos, hogy a főpolgármester miként nevezheti barátságosnak a felújítás első szakaszára érkezett tízmilliárdos többletköltséget, miközben a BKV-dolgozók fizetésemelésére sincs meg a 7 milliárd forintos fedezete.

Tarlós István az egyetlen ember Budapesten, aki még mindig bizakodó a 3-as metró felújításával kapcsolatban. A legújabb tenderbontáskor ugyanis kiderült, hogy hiába adtak a pályázók a korábbinál alacsonyabb ajánlatokat a rekonstrukcióra, még ezek is tízmilliárdokkal haladják meg a kormány által kőbe vésett 137,5 milliárd forintos összeget – tette hozzá Horváth.

Szerinte két eset lehetséges: vagy a városvezetés képtelen reálisan megbecsülni a metrófelújítás költségeit, vagy a Fidesz-közeli cégek árazzák túl a beruházást. Tudjuk, hogy a fideszes korrupció csak akkor zavarja Tarlós Istvánt, ha az árát nem fizetik ki neki, egyébként asszisztál hozzá. Egy biztos: Tarlós Istvánnak a különbözetet Orbán Viktoron és kormányán kell bevasalnia.

Hegedűs Lorántné (Jobbik) szintén a 3-as metró felújítását sürgette, szerinte a halogatás tovább növelné a költségeket. Értékelése szerint a 138 milliárd forint kötelezettségvállalás nem fedezi a kivitelezés egészét, s ha a kormány nem segít, meghiúsul a felújítás. Jelezte, hogy módosító indítványt nyújtottak be a 2018-as költségvetési javaslathoz.

Munkatársunktól/MTI