Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Katasztrofálisan sikerült a BKK netes jegyvásárlási rendszerének bevezetése

Újabb hónap, újabb botrány a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) háza táján. A metró felújítása után júliusban az online jegyértékesítési rendszer miatt kellett magyarázkodnia a fővárosnak. Az LMP szerint a rendszerszintű korrupció miatt történt minden. Az ellenzék Tarlós István fejét követeli.


A BKK július 13-án indította el online jegyértékesítési rendszerét. A cég már másnap közleményt adott ki arról, hogy a rendszer sikeres bevezetését "folyamatos informatikai támadással próbálják befolyásolni". A rendszer könnyen feltörhető, így például a valós árnál sokkal olcsóbban is lehet jegyet, bérletet venni – értesült ekkor több hazai portál.

Sajtóhírek szerint egy héttel később előállítottak és gyanúsítottként kihallgattak egy budapesti fiatalt a rendőrök. A T-Systems Magyarország és a BKK másnap közös állásfoglalásban tájékoztatott arról, hogy a T-Systems Magyarország az informatikai rendszerét ért jogosulatlan befolyásolás miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tett.

Ezt követően Tarlós István főpolgármester felszólította a T-Systems német tulajdonosát, hogy a projekt kidolgozójaként és garantálójaként adjon magyarázatot a budapesti e-jegy értékesítési projektjének problémáira. A főpolgármester elmondta, az ügy részleteiben a külső és belső vizsgálatok lezártáig nem kíván véleményt formálni.

Az utasok adatai biztonságban vannak

Pár napja aztán Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke jelentette be, hogy a NAIH eljárást indít a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a T-Systems Magyarország Zrt. által üzemeltett online jegyértékesítési rendszerrel, valamint a MOL Bubi közbringarendszerrel összefüggő adatkezelésekkel kapcsolatban.

Utolsóként a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda közölte, nyomoznak a BKK jegyértékesítési rendszerének ügyében – jelentette be augusztus első napjaiban az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). Tájékoztatásuk szerint feljelentés alapján, hűtlen kezelés elkövetésének gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen indult az eljárás.

A BKK vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán az M1 műsorában mindenesetre leszögezte, hogy az utasok adatai biztonságban vannak. Hozzátéve, hogy a BKK online jegy- és bérletvásárlási rendszere ellen több mint hatszáz támadást regisztráltak, de hogy ezek mögött pontosan hány ember áll, azt nem tudni.

Rendszerszintű korrupció következménye

Az LMP a rendszerszintű korrupció újabb következményének tartja a Budapesti Közlekedési Központnál tapasztalt jegyrendszer-botrányt. Ahogy Kanász-Nagy Máté, az LMP ifjúsági szakszóvivője fogalmazott, a szétlopott, elcsalt közbeszerzések teszik élhetetlenné az országot, a rendszerszintű korrupció az, ami lerontja a közszolgáltatások minőségét.

Kanász-Nagy Máté érthetetlennek ítélte a főpolgármester "lapítását" is az ügyben, és felszólította Tarlós Istvánt, hogy adjon választ arra: mikor meneszti a BKK vezetőjét. Az LMP ifjúsági szakszóvivője az egész fővárosi közlekedési rendszer megújítását sürgette, amelyen belül a tarifák egységesítését és csökkentését is szorgalmazta.

A szocialisták fővárosi képviselője szerint Tarlós István ködösít és mellébeszél a BKK online jegyrendszerének ügyében. Horváth Csaba szerint a főpolgármesternek arról kellene beszélnie, miért van még mindig a posztján Dabóczi Kálmán BKK-vezérigazgató, aki miatt 3500 ember személyes adatai szivárogtak ki.

Le kell állítani az online értékesítést

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a BKK-nak azonnal le kell állítania elektronikus jegy- és bérletvásárlási rendszerét. Gy. Németh Erzsébet a párt fővárosi képviselője elmondta, a rendszert csak akkor lehet újra üzembe helyezni, ha a hibákat kijavították rajta, mert jelenleg az adatok nincsenek biztonságban.

A képviselő emellett felháborítónak és elfogadhatatlannak nevezte, hogy a rendőrök éjjel vitték be kihallgatásra azt a 18 éves fiút, aki a rendszer egyik hibájára jó szándékkal felhívta a figyelmet. Mint mondta, egy normális országban ez nem történhet meg, nagy internetes cégek az ilyen jelentéseket meg szokták köszönni.

A Jobbik közérdekű adatigényléssel fordult a BKK-hoz az online értékesítési rendszer bevezetésével kapcsolatos informatikai problémák miatt. Stummer János közölte, a párt a nemzetbiztonsági bizottságban is felveti az ügyet, választ kérve a kormány illetékeseitől arra, van-e más állami megrendelésre elvégzett informatikai fejlesztése a cégcsoportnak.

Saját költségén helyezik új platformra a rendszert

A T-Systems Magyarország tájékoztatása szerint őszre elkészül a vállalat saját költségén a BKK továbbfejlesztett, magas színvonalú online jegyértékesítési rendszere, amelynek növelik a teherbírását és a támadásokkal szembeni ellenálló képességét. Közölték: a rendszernek voltak olyan hiányosságai, amelyek további fejlesztést kívántak.

Azt írták: az "állítólagos adatvédelmi incidensre" tekintettel a T-Systems Magyarország azonnal teljes körű vizsgálatot indított, a belső vizsgálaton felül felkérte az EY nemzetközi tanácsadó céget egy külső, független szakértői vizsgálat lefolytatására.

A közleményben idézték Kaszás Zoltánt, a cég vezérigazgatóját is, aki azt mondta, a tesztelésre a sebezhetőségek feltárására szolgáló, szabályozott technikai platformhoz tartozó, úgynevezett "bug bounty" módszereket is bevetnek. Ennek lényege, hogy a cég honorálja, ha valaki biztonsági rést vagy bármilyen hibát talál a rendszerben, és azt jelenti.

Munkatársunktól/MTI