Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információsza-badság törvényt! Olcsón, jól, egyszerűen!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Nem csitul a vita a Római-parti mobilgátról

A Fővárosi Közgyűlés szeptember végi ülésére terjeszti be a főpolgármester a Lányi András író, filozófus által készített, a csillaghegyi-öblözet árvízvédelmére vonatkozó javaslatot, amely élesen ellenzi a mobil gátat. Közben a választási bizottság elutasított egy népszavazási kérelmet.


Nem számoltak súlyának megfelelően egy jelentős kockázati tényezővel a Római-partra tervezett mobilgátnál, állítja a Műszaki Egyetem Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszékének vezetője. A gát alatti szivárgás ugyanis kimoshatja a talajt, instabillá téve a védművet, aminek átszakadása esetén az áttörő víz még a védekező személyzetet is elsöpörné. Ezért a professzor egy tájépítésszel és két városszociológussal alternatív megoldást javasol – írja az Index című internetes hírportál.

„Árvíz idején a megnövekedett szivárgási sebesség miatt a szemcsés talajréteg kimosódása a gát alatt talajtörést okozhat. Ezért a főmeder közvetlen szomszédságában, egy 3,2 km-es nyomvonalon létesített mobilfal olyan emberkísérletnek tekinthető, amelynek 55 ezer érintettjét erről nem kérdezték meg és nem tájékoztatták” – ez áll többek között abban a tanulmányban, amit Koncsos László professzor, Bardóczi Sándor tájépítész, továbbá Tosics Iván és Csanádi Gábor városszociológusok jegyeznek, és amelynek szerkesztője Lányi András író, filozófus.
Tarlós testület elé viszi a Lányi-féle tanulmányt

Tarlós István egy sajtótájékoztatón közölte, hogy a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt., mint üzemeltető, generál tervező és a tervezők hivatalos véleménye szerint a Lányi-féle dokumentum állításaival ellentétben - a mobilfalas védekezés biztonsági kockázatai vállalhatók, és a talajtöréssel kapcsolatos megállapítás téves.

A főpolgármester arra bíztatja a Fővárosi Közgyűlés tagjait, hogy majd a lelkiismeretük szerint szavazzanak az ügyben.

Tarlós István az augusztus 24-én kelt hivatalos véleményezést ismertetve elmondta: a tervezett védmű és a környezetrendezési terv megvalósítása a Lányi-féle dokumentummal ellentétben "erősíti a partszakasz természet közeli jellegét, rekreációs használati funkcióját". Az engedélyes terv tartalma - a megállapítással ellentétben - nem sért jogszabályt.

Téves az a megállapítás is, hogy a mobilgát állékonyságát a gyártó nem garantálja - jegyezte meg.

Tarlós István kijelentette: a döntést a nyomvonalról a közgyűlés köteles meghozni, a politikai felelősséget elsősorban a főpolgármester viseli, a védmű stabilitásáért, biztonságos működőképességéért a tervező és a gyártó felel.

Mindennek ellenére a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszti a Római-partra tervezett mobil védműről Lányi András író, filozófus által készíttetett tanulmányt.

Nem tartható népszavazás

Megtagadta az Együtt és a Párbeszéd által a római-parti mobilgát megépítése ellen benyújtott népszavazási kérdés hitelesítését a Fővárosi Választási Bizottság (FVB), amely szerint a főváros törvényesen jelölte ki a védmű nyomvonalát, így e kérdésben nem tartható népszavazás.

A helyi népszavazást Béres András, a Párbeszéd elnökségi tagja, III. kerületi önkormányzati képviselő és Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke nyújtotta be, magánszemélyként, hogy elérjék: a főváros helyezze hatályon kívül a mobilgát létesítéséről hozott áprilisi határozatát, mert véleményük szerint a gátat eggyel beljebb, a Királyok útja, Nánási út nyomvonalán kellene megépíteni.

A benyújtott kérdés úgy szólt: "Egyetért-e Ön azzal, hogy a Fővárosi Közgyűlés helyezze hatályon kívül a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmi létesítményének nyomvonalával kapcsolatban hozott 229/2017. (IV.5.) számú határozatát?" Az FVB azonban pénteken megtagadta a kérdés hitelesítését.

Mint írták, a helyi önkormányzatokról szóló törvény szerint a főváros területén a vízkárelhárítás, tehát az árvízi védekezés a fővárosi önkormányzat törvény által előírt feladata és ennek a feladatnak a része a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelme, és a törvény kiemelkedően fontos közérdeknek nyilvánította ennek a területnek az érdekében megvalósítandó beruházásokat. A kiemelkedő fontosságot nyomatékosítja, hogy a megvalósítása érdekében kötendő szerződéseket halasztást nem tűrő, ugyancsak kiemelkedően fontos közérdek célját szolgáló szerződéseknek kell tekinteni - olvasható a határozatban.

Ellenzék:a mobilgát támogatóinak vállalniuk kell a felelősséget!

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a Római-parti mobilgát építését támogatóknak vállalniuk kell egy esetleges katasztrófa utáni következményeket.

Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt budapesti képviselője a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülését megelőzően tartott sajtótájékoztatón elmondta, sajtóhírek alapján a Római-parti mobilgátat tervező cég korábban már "elvérzett" egy visegrádi parti gát tervezésekor, ezért szerintük Tarlós István főpolgármesternek nincs más választása, mint újratárgyaltatni a kérdést.

Tarlós István főpolgármester írásban vállaljon büntetőjogi felelősséget arra az esetre, ha bármilyen baleset bekövetkezik "az általa erőltetett" római-parti mobilgát megvalósítása nyomán - jelentette ki Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője.

Munkatársunktól/MTI/Index