Fel kell készülni arra, hogy a költségvetésnek kell majd helytállnia a Gyurcsány-Bajnai-kormányok, illetve az MSZP-SZDSZ-vezetés alatt elkövetett, a 4-es metróberuházást és az Alstom-járműbeszerzést érintő szabálytalanságokért – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára.
Banai Péter Benő mindenekelőtt hangsúlyozta: "arra számítunk", hogy a korrupciós botrány miatt az elszámolt uniós pénzek egy részét vissza kell majd fizetni, de emiatt nem kerülhet veszélybe semmilyen, családokat érintő támogatás, bér- és nyugdíjkifizetés, sem a közszolgáltatások biztosítása.
Az Európai Csalás Elleni Hivatal "az elmúlt évtized legjelentősebb korrupciós botrányát" tárta fel, amikor súlyos szabálytalanságokat és uniós pénzekkel visszaélést állapított meg a 4-es metróberuházással összefüggésben. A vizsgálat során kiderült, hogy 167 milliárd forintot "elloptak, elcsaltak, vagy nem megfelelően" használtak fel – mondta.
Magyarországgal szemben az Európai Bizottság akár 60-70 milliárd forintos pénzügyi korrekciót is megállapíthat, és ezzel a költségvetésnek számolnia kell. Ez jelentős összeg, amely nagyságát tekintve például a családi pótlék négy hónapra vonatkozó vagy a gyes több mint egész évre tervezett előirányzatával egyezik meg - érzékeltette Banai.
Minden idők legnagyobb korrupciós botránya?
A 4-es metró beruházás minden idők legnagyobb korrupciós botránya, a beruházás harmadát, 167 milliárd forintot elcsalták, ellopták, emiatt Magyarországnak várhatóan óriási összeget kell visszafizetnie – mutatott rá egyebek mellett a Fidesz december elején kiadott közleményében.
Bár az ügy még nincs lezárva, az Európai Bizottság esetleges elmarasztaló döntése miatt természetesen semmiféle ellátás vagy kifizetés sem kerülhet veszélybe – hangsúlyozta az Banai Péter Benő. Hozzátette: a kormány nem vitatja az uniós hatóságok megállapításait, azonban mindent megtesz a büntetés mérséklésére.
A 2018-as költségvetésben a szankció érvényesítése esetére el kell majd különíteni egy összeget, ám ez nem befolyásolhatja a családtámogatások, az oktatási vagy szociális kiadások tervezett mértékét. Banai rámutatott: fontos, hogy a hazai gazdaság szereplői és a magyar családok az uniós támogatások kedvezményezettjei, ne károsultjai legyenek.
Azt mondta: az esetleges korrekció miatt a politikai felelősség egyértelműen a baloldali kormányokat és a 2010 előtti budapesti városvezetést terheli - ezt a metrókorrupciót vizsgáló fővárosi munkacsoport jelentése is megállapítja -, míg a pénzügyi következmények a jelenlegi kormányt állítják kihívás elé.
Nem jelentek meg a meghallgatáson
Gyurcsány Ferenc a Demokratikus Koalíció (DK) elnöke és Gy. Németh Erzsébet a párt fővárosi politikusa sem ment el a 4-es metró körüli korrupciógyanút vizsgáló parlamenti bizottság ülésére idén februárban.
Gréczy Zsolt, a párt szóvivője budapesti sajtótájékoztatóján arra hivatkozott, hogy az OLAF-jelentés megállapítása szerint az érintett időszak kormányai nem felelősek az ügyben. Azt mondta, hogy az OLAF a “fővárosi vezetés és a fővárosi önkormányzati cégek felelősségét állapította meg”.
Hangsúlyozta, hogy Gy. Németh Erzsébet nem városvezető és fővárosi céget sem irányított, “így az ő meghallgatása is felesleges”. Hozzátette, hogy egy sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester is azt mondta, hogy a DK fővárosi politikusa nem érintett az ügyben.
Összeomolhat a közösségi közlekedés?
Közben az LMP szerint a 3-as metró rosszul szervezett pótlása miatt összeomolhat a teljes budapesti közösségi közlekedés. Pongrácz Gergely, az LMP budapesti elnöke Budapesten, sajtótájékoztatón nagy szakmai hibának nevezte, hogy a városvezetés csak buszokra bízza a metrópótlást.
Kiemelte, hiba volt a 3-as vonal északi szakaszával kezdeni a felújítást, a középső, vagy a kőbányai rész rekonstrukciója alatt ugyanis meg lehetett volna hosszabbítani a 14-es villamost a Deák Ferenc térig, ami jelentősen könnyítette volna a pótlást. Pongrácz szerint a 3-as metró műszaki színvonala a felújítás után sem felel majd meg a 21. századi elvárásoknak.
Az LMP budapesti elnöke példaként említette, hogy a beruházásból kimaradt a teljes akadálymentesítés. Az Lehet Más a Politika fővárosi politikusa megjegyezte továbbá, hogy az egyik bécsi metróvonalat a budapesti 3-as vonalnál olcsóbban, átszámítva mintegy 100 milliárd forintért újítják meg.
Csárdi Antal, a párt fővárosi képviselője megengedhetetlennek nevezte, hogy Tarlós István azzal a cinikus megjegyzéssel zárta ki a mozgáskorlátozottakat a felújításból, hogy ők eddig sem használták a metrót. Senki se higgye el, hogy nem lehet forrást találni a teljes akadálymentesítésre, ha az olimpia megrendezésére van pénz.
Munkatársunktól/MTI
Botrány nélkül nincs metróberuházás
|
|
|