Az érintett rendeletek közös jellemzője, hogy nem csak alkotmányosan aggályosak, de látszólagosan megoldást nyújtanak valós társadalmi problémákra, azonban hatásukban legfeljebb elfedni képesek azokat - állítják a jogvédők.
A TASZ szerint fontos kiemelni, hogy a mások jogait vagy alkotmányosan elfogadott célokat sértő magatartások ellen az önkormányzatok felléphetnek a szabálysértési jogszabályokban foglalt eszközökkel: ilyen a zaklató módon történő koldulás vagy a köztisztasági szabálysértés, nevezetesen a szemetelés tilalma.
A jogvédőszervezet álláspontja szerint a megtámadott rendelkezések úgy korlátozzák a szociálisan rászorulók emberi méltósághoz, illetve a szabad mozgáshoz és a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jogát, hogy nem felelnek meg az alkotmányosan előírt követelményeknek, illetve diszkriminatív jogalkalmazásra nyújtanak lehetőséget.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa többször kifejtette, hogy az emberi méltósággal kapcsolatos visszásság veszélyét hordozza és megengedhetetlen a hajléktalanok közterületi jelentétére adott minden megoldás, amely alapvető jogokat városképi kérdésekre való hivatkozással korlátoz.
„Az elmúlt években kimutathatóvá vált, hogy a hajléktalan embereket és a velük kapcsolatba hozott tevékenységformákat kriminalizálja a jogalkotó. Ez a folyamat most az önkormányzatoknak adott felhatalmazással folytatódik, ami lehetővé teszi a hajléktalan emberek közterekről való kitiltását - figyelmeztet a jogvédő szervezet. Ezek a büntető intézkedések azonban legfeljebb kevésbé láthatóvá teszik a problémát, de nem hogy nem oldják meg, még el is mélyítik azt.” –jelentette ki Kapronczay Stefánia, a TASZ programvezetője.
Munkatársunktól
Büntethető-e a szegénység? – Alkotmánybírósághoz fordult a TASZ
|
|
|