Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Rendszerváltás a turizmusban - TDM, az idegenforgalmi csodafegyver

Az új kormány is kiemelt szerepet szán a turisztikai desztináció menedzsment szervezeteknek az idegenforgalom fellendítése érdekében. Az új Széchenyi-terv pályázatai támogatják a meglévő szervezeteket, de alkalmat adnak újak létrehozására is. A szerveződésekben az önkormányzatok is részt vállalhatnak.


Az európai turisztikai piacon már a kilencvenes években elkezdődött az a folyamat, amelynek célja a települések, térségek, tájegységek márkanévvé alakítása volt. Eközben a marketingkommunikáció is élményközpontúvá vált, vagyis a piacon megjelenő turisztikai termékeket mint élmények ígéretét kínálták. 

Lényeges elem volt, hogy az egyes szolgáltatások (pl. gyógyfürdő, szálloda, vízipark) nem elszigetelten jelentek meg, hanem egységes élménykínálatként, egyes településeket, tájegységeket, régiókat reprezentálva. Ezeket az együttes szolgáltatássá szervezett egységeket nevezik a turisztikai szakmában desztinációknak.

Az elmondottakból következik, hogy az egyes települések, tájegységek turizmusa piaci értelemben akkor működik sikeresen, ha a térségben található vonzerőket sikerül termékké alakítani, a termékeket desztinációba ágyazottan piacra juttatni, végül a piacon értékesíteni.

A lehetőséget felismerve, néhány évvel ezelőtt a magyar kormányzat is meghirdette ezt az irányt. Egy pályázat keretében ösztönözte az úgynevezett turisztikai desztináció menedzsment szervezetek létrehozását. Egy ilyen szervezet a szolgáltatókból, önkormányzatokból, szakmai egyesületekből és az érdekelt lakosokból (tehát a térség turisztikai szereplőiből) áll.

Szakértők szerint a magyar turisztikai desztinációk akkor képesek versenyképesek maradni, illetve egyáltalán azzá válni, ha a ma még jórészt csak marketing- és információs tevékenységeket ellátó turisztikai társaságokból professzionális TDM-szervezetek által irányított, stratégiailag menedzselt és vezetett „versenyegységekké” válnak.

 

Országos TDM ernyőszervezet alakult

 

Tavaly év végén, a Bükfürdőn megrendezett turisztikai desztináció menedzsment konferencián országos TDM-ernyőszervezet létrehozásáról döntöttek az érintettek. Az egyesület nem titkolt célja, hogy részt vegyen a turisztikai pályázatokkal kapcsolatos szakmai egyeztetéseken. A konferencia résztvevői közül negyvenen írták alá – 25, már működő TDM-szervezet nevében – azt a szándéknyilatkozatot, melynek célja, hogy minél hamarabb létrejöjjön egy országos TDM-ernyőszervezet. Az országos érdekképviseleti szervezet munkaneve TDM-szervezetek Országos Egyesülete. Csak már működő, bejegyzett TDM-szervezetek csatlakozhatnak az egyesülethez. Céljuk, hogy a januárban kiírandó új Széchenyi-terves pályázatokkal, a TDM-regisztrációs rendszerrel, a TDM-informatikával kapcsolatos döntéshozatalban valódi érdekképviseleti szervként, aktívan vegyenek részt.

 

Pályázat az új Széchenyi-tervben

 

A turisztikai desztináció menedzsment rendszer kialakítása a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia egyik pillére. A TDM-rendszer célja a turizmus versenyképességének növelése, a desztináció turisztikai teljesítményének fokozása, a látogatók elégedettségének növelése, a turisták desztinációhoz köthető információkkal való ellátottságának javítása, a turizmusban szereplők naprakész üzleti információkkal történő ellátásának biztosítása.

A TDM-szervezetek három szintje kell, hogy egymásra épüljön: a helyi, a térségi és a regionális. Míg a helyi szervezetek a helyi turisztikai szereplők együttműködésén alapulnak, a felsőbb szintűek elsősorban az alattuk levő szint TDM-szervezeteinek összefogásából jönnek létre. A TDM-feladatok teljes struktúrán belüli, szintek közötti megosztását a hatékonyságra és az adott szervezeti szinten történő optimális ellátásra való tekintettel (méretgazdaságosság, szakmai ismertek stb.) kell elvégezni.

A pályázat célja egyrészt a TDM-szervezetek kialakítása, fejlesztése, működési feltételeinek megteremtése, másrészt a szervezetek által ellátandó szakmai feladatok támogatása.

A pályázat eredményeként olyan szervezetek jönnek létre, amelyek összefogják a desztináció érdekelt szereplőit, illetve komplex tevékenységükkel elősegítik mind a helyben élők életminőségének javítását, mind a turisták pozitív élményeinek kialakítását.

A pályázati kiírás támogatja, hogy a helyi TDM-szervezetek az alábbi célokat valósítsák meg:

·        a turisták igényeihez alkalmazkodó fejlesztési irányok meghatározása és azok megvalósítása;

·        a turisták számára releváns információk gyűjtése, szolgáltatása;

·        a szervezet-, illetve szolgáltatásfejlesztés keretében a turizmusban érdekelt vállalkozásokkal, szolgáltatókkal való együttműködés megvalósítása;

·        a desztináció turistákkal való megismertetése érdekében (koordinált) marketingtevékenység végzése;

·        a desztináció turistabarát jellegének erősítése érdekében szemléletformálás, ennek érdekében szolgáltatói számára oktatások, képzések megvalósítása.

A térségi TDM-szervezetek a TDM-struktúra következő lépcsőjét alkotják. Térségi szervezet a regisztrált helyi TDM-szervezetek együttműködésével jön létre. Térségi TDM-szervezetet legalább két regisztrált helyi TDM-szervezet alakíthat, illetve regisztrált helyi TDM-szervezettel együttműködő, ugyanazon térségi desztináció területén működő, egyéb helyi turisztikai szervezetek közösen hozhatják létre. A térségi desztináció területi kiterjedését minden esetben a komplex tájegységi kínálatra való tekintettel kell meghatározni.

A pályázati kiírás támogatja, hogy a térségi TDM szervezetek az alábbi célokat valósítsák meg:

·        a desztináció belföldi piacra vitelének elősegítése;

·        a helyi szervezetek tevékenységének összehangolása;

·        a desztináció egyedi kínálati profiljának kialakítása;

·        a helyi TDM-szervezeteken keresztül beérkezett információk elemzése;

·        tevékenysége eredményességének folyamatos vizsgálata.

 

Regisztrálni kell a pályázathoz

 

A Nemzetgazdasági Minisztérium 2010. december 15-től nyitotta meg a TDM-szervezetek regisztrációját.

A regisztráció lehetősége folyamatosan nyitva áll azon szervezetek előtt, akik szeretnék megszerezni a „turisztikai desztináció menedzsment szervezet” elnevezést. Felhívják a figyelmet arra, hogy a 2011-ben kiírásra kerülő helyi és térségi TDM-pályázatnak előfeltétele a regisztráció, így ennek értelmében csak az a szervezet indulhat a pályázatokon, aki megfelelt a regisztráció feltételeinek.

A feltételekről bővebben az alábbi honlapon lehet informálódni:

www.ngm.gov.hu/feladataink/kkv/turizmus/TDM-regisztracio.html

ujszechenyiterv.gov.hu/

 

Munkatársunktól