Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Új forrásmegosztás Budapesten

Január végén elfogadta a forrásmegosztásról szóló rendeletet szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés immár az új törvényi szabályozás alapján. Épp ezzel egy időben jelent meg az Állami Számvevőszék vizsgálati jelentése a forrásmegosztás 2015. évi tapasztalatairól.


Az új törvényi szabályozás következtében a kerületi önkormányzatokat 108,9 milliárd forint, míg a fővárosi önkormányzatot 120,4 milliárd forint illeti meg a tervek szerint 2016-ban - olvasható az elfogadott előterjesztésben.

A képviselők 18 igen szavazattal, 3 nem szavazat és 5 tartózkodás mellett fogadták el a javaslatot.

A január elsejétől hatályos törvény rögzíti, hogy a megosztott bevételekből a Fővárosi Önkormányzat részesedése a korábbi 51-ről 52,5 százalékra nő, míg a kerületek részesedése 49-ről 47,5 százalékra csökken.

A főváros az 52,5 százalékos részesedésből köteles a helyi közösségi közlekedés feladatait ellátni.

Az előírásoknak megfelelően csak azok a kerületek részesednek a fővárosi önkormányzat által kivetett idegenforgalmi adóból, amelyek jelezték, hogy ezen adó bevezetését nem tervezik 2016-ban, és ezt a jogot átengedik a fővárosnak. Tizenöt kerület jelezte, hogy saját maga kívánja a helyi idegenforgalmi adót kivetni. A rendelet január 31-én lép hatályba.

A polgármesterek szerint igazságtalan az új rendszerét

A szavazást megelőző vitában Tóth József, a XIII. kerület szocialista polgármestere igazságtalannak nevezte a forrásmegosztás jelenlegi rendszerét, mert az szerinte nem veszi figyelembe, hogy a fővárostól számos feladat az államhoz került az elmúlt években.

Az ellenzéki politikus ezért azt javasolta, a közgyűlés kezdeményezzen törvénymódosítást annak érdekében, hogy a kerületek kizárólag lakosságszámuk alapján részesüljenek a forrásmegosztásból.

Tarlós István főpolgármester válaszában azt mondta, a forrásmegosztásnál nem lehet csupán a lakosság számát figyelembe venni, hiszen a kerületek forráselőteremtő képessége különbözik.
A kormányoldal a szavazáson nem támogatta Tóth József indítványát.

Kovács Péter, a XVI. kerület fideszes polgármestere felszólalásában ugyanakkor szintén igazságtalannak nevezte a jelenlegi forrásmegosztást. Úgy fogalmazott, csodálkozik, hogy még mindig a szocialisták által kialakított rendszer van érvényben.

Az eredeti előterjesztés megszavazó kormánypárti városvezető azt javasolta, hogy a lakosság mellett a kerületek területét, úthálózatának állapotát, valamint intézményei számát is vegyék figyelembe a forrásmegosztásnál.

Az ÁSZ tavaly még mindent rendben talált

Az Állami Számvevőszék befejezte a fővárosi forrásmegosztás 2015. évi felülvizsgálatát. Az ellenőrzés célja a Fővárosi Önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek 2015. évi forrásmegosztási rendeletben előírt megosztásának ellenőrzése, valamint a helyi adózással kapcsolatos kiadások megállapítása, elszámolása szabályszerűségének ellenőrzése volt.

Az ÁSZ megállapította, hogy a rendeletalkotási folyamat összességében szabályozott volt, biztosította a forrásmegosztás alapját képező bevételek és kiadások jogszabályi előírásoknak megfelelő, szabályszerű tervezését, valamint elszámolását. A feladatok végrehajtása – kisebb hiányosságok mellett – megfelelt a belső szabályzatokban foglalt rendelkezéseknek.

A 2006-os forrásmegosztási törvény és az annak felhatalmazása alapján készült 2015. évi forrásmegosztási rendelet a Fővárosi Önkormányzat által kivetett helyi iparűzési adót, a helyi adókhoz kapcsolódó késedelmi pótlékot, bírságokat, a Fővárosi Önkormányzatnak beszedésre átengedett kerületi idegenforgalmi adót, valamint a helyi adóbeszedéssel kapcsolatos kiadásokat osztotta meg a Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok között.

A Fővárosi Önkormányzat a forrásmegosztási rendeletalkotással kapcsolatos feladatokról az előírásokkal összhangban belső szabályzataiban és folyamatleírásaiban rendelkezett, azonban a munkaköri leírások hiányosan tartalmazták a szabályzatokban rögzített feladatokat. A Fővárosi Önkormányzat a rendeletalkotás során betartotta a forrásmegosztási törvényben foglaltakat, azonban a belső szabályzatokban, a folyamatleírásokban és a munkaköri leírásokban előírt eljárási szabályokat nem teljes körűen hajtotta végre. A rendelet előírásai összhangban voltak a forrásmegosztási törvényben foglaltakkal. A rendeletalkotás folyamatára vonatkozóan kialakították a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést, azonban azt nem működtették az elvégzendő tevékenységek teljes körére.

A 2015. évi forrásmegosztási rendelet tervszámai megalapozottak voltak, azokat számításokkal, elemzésekkel, az adóbevételek időarányos teljesülésének adataival támasztották alá, a pénzügyi elszámolás szabályszerű volt. Az adóhatóság működtetésével összefüggő, helyi adózással kapcsolatos kiadások megállapítása és elszámolása szabályszerű volt. A 2015-ben elszámolt kiadási előlegek megosztását, érvényesítését szabályszerűen végezték el. A 2014-ben elszámolt kiadási előlegek és a ténylegesen elszámolható kiadások összevetése 2015-ben megtörtént, a megállapított különbözet elszámolása az egyes kerületekkel szabályszerű volt. A forrásmegosztásba bevont bevételek és kiadások megfeleltek az előírásoknak, számítási hibát az ÁSZ ellenőrzés nem tárt fel.

Az előző évi ÁSZ ellenőrzés során feltárt hiányosságokat a Fővárosi Önkormányzat az ellenőrzött időszak alatt megszüntette, a javaslatok beépültek a forrásmegosztás folyamatába. A jelen ellenőrzés során feltárt kisebb hiányosságokat is megszüntették az ellenőrzött időszak végére, így most intézkedést igénylő megállapításra és javaslattételre nem került sor.

Munkatársunktól/MTI