A BKV szerint a Népszabadságban megjelent, a 3-as metrószerelvényeivel foglalkozó írás "valótlanságok sokaságát tartalmazza", a felújítás "profi módon, határidőre sikerült". Tarlós István főpolgármester pedig az Origónak azt mondta, nincs információja arról, hogy a felújítás helyett új metrókocsikat szállított volna az orosz Metrowagonmash.
A BKV Zrt. közleményében arra reagált, hogy a Népszabadságban szakértőkre hivatkozva valószínűsítették: az orosz partner helyzetbe hozása miatt kiírt tender győztese nem felújított, hanem új metrókocsikat szállít Budapestre.
A BKV hangsúlyozta: a módosítások mérlege - a korszerűbb komponensek alkalmazása, a felújítási terjedelem és a tervezett élettartam növelése felár nélkül - számukra és a főváros számára is egyértelműen pozitív. Egy közelmúltban aláírt szerződésmódosítás értelmében a felújított járművek élettartama az eddig garantált 25 évről 30 évre nő.
A BKV és a Metrowagonmash tavaly augusztusban írta alá a budapesti 3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújításáról, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállításáról szóló szerződést. Az orosz cég 219,1 millió euróért végzi el a 37 - egyenként hat kocsiból álló - szerelvény felújítását.
Feljelentést tesz a DK és az LMP
A Demokratikus Koalíció feljelentést tesz, mert a sajtóhírek szerint a tenderen nyertes orosz Metrowagonmash nem felújította a 3-as metró szerelvényeit, hanem újakra cserélte ki azokat. Gy. Németh Erzsébet sajtótájékoztatóján azt mondta, ha ez igaz, akkor ez felveti a korrupció, a csalás illetve a megtévesztés gyanúját.
Gy. Németh Erzsébet kérdésesnek nevezte, hogy a városvezetésnek vajon eleve az volt-e a célja, hogy új kocsikat szerezzen az orosz cégtől. Megismételte, a DK eredetileg is új metró kocsikat szeretett volna beszereztetni, de ezt nem "ezzel az álságos és botrányos tenderrel kellett volna megtenni"
Amennyiben a BKV hitelt érdemlően nem tudja bizonyítani, hogy a 3-as metró Oroszországból érkezett szerelvényei felújítottak, az LMP feljelentést tesz - jelentette ki a párt fővárosi képviselője. Amennyiben az alváz nem a régi, úgy a járművek újnak minősülnek, márpedig megállapítható, ha egy alváz 40, illetve új - közölte Csárdi Antal.
Úgy tudja - folytatta - már a határon fennakadások voltak, mert a vámhatóság számára nem sikerült bizonyítani, hogy azok a járművek érkeztek vissza, amelyeket kiszállítottak. Amennyiben a szerelvények újak, az eljárás nem szólt másról, minthogy az orosz fél pozícióját biztosítsa. Ez pedig példátlan eset volna Európában - mondta Csárdi.
Csúszhat a metró felújítása?
Csárdi Antal szerint csúszhat a hármas metró felújítása, hiszen még mindig nem sikerült beszerezni azokat a buszokat, amelyek a kieső szakaszon pótolnák a szerelvényeket. A képviselő elmondta: a Fővárosi Közgyűlésben már döntést kellett volna hozni a pótlóbuszok beszerzésével kapcsolatban, de az ülést elnapolták. A következő időpont viszont már júliusra csúszik, így pozitív döntés esetén is valószínűleg kicsúsznak a határidőkből.
Tarlós István szerint a kormány részéről fel kellene oldani az ellentmondást a 3-as metró pótlóbuszainak ügyében. A főpolgármester buszbeszerzésről elmondta: az első javaslat szolgáltatásvásárlás volt, ami "aztán egyik napról a másikra csapott át magyar busz vásárlásának az ajánlásába". A főváros most úgy érzi magát egy kicsit, mintha valaki azt mondta volna neki, hogy "gyere ide, takarodj" - fogalmazott.
A főpolgármester kifejtette, egy érvényes kormányhatározat szerint az egyetlen szóba jöhető forrásból, az Európai Beruházási Bank hiteléből a kormány letiltotta a buszvásárlást. "Ezzel párhuzamosan pedig mindenféle emberek megszólalnak naponta, és azon fáradoznak, hogy rávegyék a fővárost a buszvásárlásra." Valakinek a kormánynál lépni kellene, hogy annullálják a buszvásárlás tilalmáról szóló határozatot - tette hozzá.
Tarlós István hangsúlyozta: számára az a fontos, hogy időben megérkezzen a megfelelő számú csuklós busz, és a 3-as metrófelújítását időben meg tudják kezdeni. A tervek szerint egyébként a novemberben kezdődő metrófelújítás miatt, a szerelvények kiváltása érdekében mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása lenne szükséges.
Tarlós meghátrál a Fidesszel szemben?
Az MSZP szerint Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester a vitás kérdésekben kifelé "keménykedik", de a kormánypárttal szemben folyamatosan hátrál, így elvesztette tárgyalóképességét a főváros. Horváth Csaba fővárosi szocialista képviselő hozzátette: káros Budapestnek, hogy a főpolgármester "feltétel nélkül szereti" a Fideszt.
Az LMP az "év legnagyobb bullshitjének" tartja, hogy a kormány bejelentette a nemzeti buszstratégia létrehozását azt követően, hogy a Volánbusz-tenderen egy centiméter miatt kizárták a magyar indulót. Csárdi Antal hangsúlyozta, hogy a kormány mindössze a "hozzá közel álló buszgyártót" akarja helyzetbe hozni a 3-as metró felújítása alatti járműpótláskor.
A Jobbik módosító javaslatban kezdeményezi a Fővárosi Közgyűlésen, hogy Mászáros Csaba, a MABI-BUS Kft. anyavállalata, az Evopro-csoport elnök-tulajdonosa hivatalosan is csökkentse a társaságuk által kínált, magyar gyártmányú járműveik árát. Tokody Marcell hangsúlyozta, egyértelműen a kormány felelőssége, hogy a felújítás alatti buszpótlás kérdésének megoldása február óta csúszik.
Levették a napirendről
A következő rendes ülésén dönthet a 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásról a Fővárosi Közgyűlés, miután az erről szóló előterjesztést levették a testület rendkívüli ülésének napirendjéről. A képviselők Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok, VIII. kerületi fideszes polgármester indítványára halasztották el a döntést.
Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója korábban azt mondta, a pótlóbuszokról szóló döntés következő ülésre halasztása önmagában még nem csúsztatja a felújítás kezdetét. Nyilvánvalóan, ha nem lesznek itt időben a buszok, a BKV megtesz majd mindent annak érdekében, hogy a saját kapacitásával el tudja kezdeni a pótlást - jegyezte meg.
A 3-as metróvonal rekonstrukciója a tervek szerint az idén novemberben kezdődne meg, a forgalomba helyezés határideje 2019 júniusának vége.
Munkatársunktól/MTI
Teljes a káosz a metrófelújítás körül
|
|
|