Szinte már az összes érdekképviselettel tárgyalt a kormány az iskolák átvételéről, az oktatásért felelős államtitkárság Tarlós István főpolgármesterrel mint a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének (BÖSZ) elnökével már tárgyalt, a BÖSZ-szel pedig hamarosan további egyeztetéseket folytat - közölte az államtitkárság.
A központi költségvetésből oktatásra fordított összeget ezentúl nem az önkormányzatok kapják, hanem az állam fordítja az iskolákra. A kormány ugyanakkor továbbra is számít az önkormányzatok együttműködésére és tapasztalatára, hiszen közös nemzeti érdek, hogy a lehető leghatékonyabban működő rendszert hozzák létre - írták.
Jelezték: a kormány arra törekszik, hogy minden településen garantált minőségű oktatást kapjanak a gyermekek. Ahogy abban a köznevelési kerekasztal résztvevői is egyetértettek, az iskolák vegyes - önkormányzati és állami - fenntartása nem váltotta be a reményeket. Az önkormányzati fenntartású iskolarendszer korábban megbukott, eladósította és csaknem csődbe vitte a településeket.
Megmarad a polgármesterek felelőssége?
A polgármesterek felelőssége azt követően is megmarad a településükön tanuló diákok és az ott dolgozó pedagógusok iránt, hogy az állam átveszi a közoktatási intézmények fenntartását - jelentette ki Kaposvár polgármestere. Szita Károly (Fidesz-KDNP) azt mondta: továbbra is ugyanúgy támogatja majd a kaposvári diákokat.
A fenntartói viszonyok ugyanakkor egyértelműbbek lesznek azzal, hogy az állam attól a 485 önkormányzattól is átveszi az iskolaépületeket, amelyek eddig maguk kezelték az ingatlanokat. Mostantól világos lesz, ki a felelős a számlák befizetéséért - jegyezte meg.
Szita Károly a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában megjegyezte: bár a mostani döntéssel egyetért, az anyagi források előteremtésének módszerével ugyanakkor nem teljesen. Jelen állás szerint az összes önkormányzattól kér a kormány egy bizonyos összeget, hogy legyen egy kerete az iskolák fenntartására.
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár szerint ötvenöt milliárd forinttal emeli a költségvetés kiadásait, hogy jövőre minden közoktatási intézmény állami fenntartásba-kezelésbe kerül, de ha további forrásokra lesz szükség, a kormány azt is biztosítja - mondta el az M1 aktuális csatorna műsorában az oktatásért felelős államtitkár.
Zsákutcába vitték az oktatást
A Párbeszéd Magyarországért (PM) társelnöke mind az iskolák fenntartását, mind a működtetését az önkormányzatokra bízná. Karácsony Gergely szerint azonban a kormány ehelyett "gázt ad", miután zsákutcába vezette a közoktatást. Zugló polgármestere szerint az iskolabezárási szándék kiolvasható abból, hogy a jövő évi költségvetés nem tartalmaz elegendő forrásokat az intézmények számára, holott azok elvesztik azokat a pénzeket, amelyeket eddig az önkormányzatoktól kaptak.
Az MSZP szerint a kormány ebek harmincadjára juttatja az oktatást a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) átszervezésével. Kunhalmi Ágnes szocialista politikus, az Országgyűlés kulturális bizottságának alelnöke azt mondta: ötszáz önkormányzattól elveszik az iskolákat, összesen több mint ezerötszáz telephelyet, ezek állapota pedig még jobban leromlik majd, mert rossz gazdájuk lesz az állam - mondta az ellenzéki politikus.
Ikotity István, az LMP képviselője olyan iskolafenntartói modell kialakítását javasolja, ahol az arra hajlandó és alkalmas önkormányzatok ismét maguk irányíthatják intézményeiket. Bírálta, hogy a kormány ehelyett további államosításra készül. A politikus sajtótájékoztatóján annak adott hangot: a kormány "tovább tolja a biciklit rossz irányba", folytatja az oktatás államosítását, annak ellenére, hogy többször elismerte annak bukását.
A Tanítanék mozgalom szerint "totális államosítást" terveznek a közoktatásban, a szerveződés a Miniszterelnökséget vezető miniszternek, az oktatási államtitkárnak és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnökének címzett nyílt levelében azt írta, hogy figyelmen kívül hagyják az önkormányzatiság elvét is, ahol a helyi közösségek dönthetnek intézményeikről az ott élők igényeinek megfelelően.
Önkormányzati társulás a megoldás?
A Magyar Liberális Párt (MLP) azt szeretné elérni, hogy a települési oktatási intézmények működtetésére önkéntes alapú önkormányzati társulások jöjjenek létre - közölte a párt ügyvivője egy nyíregyházi fórumon. Bősz Anett elmondta, ez a javaslat a jelenlegi financiális állapotok mellett "utópisztikusnak" tűnik, de ez egyben politikai deklaráció is, amit a Fidesz nem fog támogatni.
Sem a Klik, sem a 2010 előtti oktatási állapotok visszarendezése nem megoldás - mondta a fórumon Bősz Anett. Az MLP ügyvivője kifejtette, a korábbi oktatási minisztériumok működése "gúzsba kötött tánccá" változott, amikor az iskolák működtetéséhez nem kaptak elegendő pénzt a mindenkori pénzügyminisztertől.
A cél egy vegyes oktatási rendszer megvalósítása, amelyben az állam a kistelepülések önkormányzatai számára regionális - járási vagy tankerületi - intézményfenntartó központot létesít, a nagyobb települések önkormányzatai pedig önerőből oldanák meg az iskoláik működtetését - mondta a liberális politikus.
Lehetőség a magániskolák államosítása
Az önkormányzati fenntartású intézmények átvételete mellett most a magániskolákat is saját kézbe venné az állam. A szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár közlése szerint nem zsarolás, hanem lehetőség a szakképzés területén működő alapítványi iskolák számára, hogy csatlakozhatnak az állami szakképző centrumokhoz.
Odrobina László ezzel arra reagált, hogy Kunhalmi Ágnes, az Országgyűlés kulturális bizottságának szocialista alelnöke azt mondta: zsarolással kényszeríti a Nemzetgazdasági Minisztérium a szakképzés területén működő alapítványi iskolákat az állami szakképző centrumokba. A helyettes államtitkár ugyanakkor hangsúlyozta: nincs szó zsarolásról, ez egy lehetőség a magániskolák számára.
Hozzátette: azért éltek ezzel a felajánlással a magániskolák felé, mert úgy látták, hogy sok olyan pedagógiai innovációt folytatnak, amelyeket szívesen segítenének azzal, hogy biztos anyagi hátteret adnak számukra.Odrobina közölte: 12 fenntartó már jelezte, hogy iskoláival csatlakozik a centrumokhoz.
A szakképzés szétverése
A Tanítanék mozgalom és a Magyar Szakképzési Társaság szerint folytatódik "a szakképzés szétverése" Magyarországon. Szenes György, a Magyar Szakképzési Társaság elnöke kiemelte: először azt gondolták, csak a névtábla átfestését jelenti, hogy a szakközépiskolákat szakgimnáziumokká keresztelik át, de nemcsak erről van szó, hanem komoly tartalmi változtatásokról is.
Kifogásaik között említette, hogy nem állnak rendelkezésre a kerettantervek, bár szeptembertől már ezek szerint kellene tanulniuk a diákoknak. Hozzátette, az sem világos, hogy a szakgimnáziumi tanulók pontosan milyen végzettséget szereznek majd. Annyi ismert, hogy mintegy 600 órával csökkentik a közismereti óraszámokat - mondta Szenes György.
Az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete (AME) a magánintézmények állami integrációja helyett szoros együttműködésre és kapacitáskoordinációra épülő, a magánintézmények szakmai, tulajdonjogi és szervezeti önállóságát biztosító modell kidolgozását javasolja. A szervezet kiemelte: a minisztériumnak azonnali lépéseket kell tennie a 2016/2017-es tanévének sikeres beindításáért.
A Magyar Waldorf Szövetség és az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete levélben kéri a jövő évi költségvetési törvénytervezetet megalapozó javaslat azon pontjainak megváltoztatását, amelyek véleményük szerint az alternatív kerettantervek lehetőségének megszüntetését célozzák. A módosítások ellehetetlenítenék a Waldorf-iskolákat, -óvodákat és más alternatív iskolákat.
Munkatársunktól/MTI
Párhuzamos valóságok a közoktatásban
|
|
|