Mintegy 30 milliárd forint értékű kerékpárút fejlesztésről döntött a kormány, a turisztikai szempontból legfontosabb útvonalak fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemeltnek minősítették - jelentette be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kerékpározásért és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosa.
Révész Máriusz hozzátette: az elmúlt években számos kerékpárút fejlesztésről döntöttek - így közel ezer kilométernyi út épült meg 2007-2014 között uniós, és több száz kilométer hazai forrásból. A fejlesztéseket azonban nehezítette, hogy nem volt egységes az irányítás a szerteágazó területek - önkormányzatok, minisztériumok, civil szervezetek vagy hatóságok között.
Révész kitért arra is, hogy az eddig megépült kerékpárutak önkormányzati fenntartása is megoldatlan volt. Előkészítés alatt van az a döntés, hogy a Magyar Közút vegye át a kerékpárutak működtetését és fenntartását. A tervek véglegesítése előtt a legfontosabb kerékpáros szakmai és civil szervezetekkel - Magyar Kerékpárosok Szövetsége, Magyar Kerékpárosklub, Kerékpáros Magyarország Szövetség - is egyeztetnek.
Külön főosztályt hoznak létre
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kormánybiztosa elmondta, 2018-ig országos turisztikai kerékpárút fejlesztési programot is kidolgoznak. Az országszerte egységes turisztikai útirányjelző táblarendszer kialakítását ősszel kezdenék el, hogy az a Bejárható Magyarország program információs rendszeréhez is illeszkedjen - tette hozzá.
Hozzátette, a fejlesztések koordinálása érdekében döntöttek arról is, hogy a tárcán belül külön kerékpáros főosztályt hoznak létre. A várhatóan őszre megalakuló főosztály élére a kormánybiztos Berencsi Miklóst javasolta. A kiemeltté nyilvánított beruházásoknál a közbeszerzéseket követően jövő nyáron lehet átadni a területet a kivitelezőknek.
A Közlekedési Koordinációs Központ javaslata szerint a kerékpárforgalmi hálózat országos, regionális jelentőségű szakaszait is a közút látná el, amihez költségvetési forrást is kell biztosítani. Ez megszüntetné a jelenlegi karbantartási, működtetési problémákat és tisztázná a hatásköröket – emelte ki Révész.
Fejlesztik a Budapest-Balaton szakaszt is
Révész Máriusz a kiemelt állami fejlesztések közé sorolta többek között a Budapest-Balaton kerékpárút fejlesztését, a Balatont a Kis-Balatonnal összekötő kerékpárút fejlesztését, a Balatoni bringakör komplex fejlesztését, valamint az Eurovelo 6 útvonal egyes szakaszainak komplex fejlesztését.
A NFM kormánybiztosa a fentiek mellett bejelentette, hogy 3,5 milliárd forintos beruházás keretében befejezik a Tisza-tó körüli kerékpárút építését és megépül a még hiányzó szakasz Tiszafüred és Poroszló között, ezzel 65 kilométeres szakaszon a Tisza-tavat körbe lehet kerékpározni a forgalomtól teljesen elzártan.
Hozzátette: 2020-ig Debrecenben 2,3 milliárd forintot költenek kerékpárút-fejlesztésre, ezzel a jelenleg 80 kilométer hosszúságú városi bicikliút-hálózat 103 kilométerre nő. A fejlesztésekhez szükséges forrásokat uniós és hazai források biztosítják, a fejlesztések többsége 2018-ra megvalósulhat - mondta.
Folytatódik a győri kerékpárjelölés
Győr település önkormányzatának támogatásával folytatódott a rendőrkapitányság úgynevezett kerékpárjelölő programja. A kerékpárjelölő program a győri rendőrkapitányság szervezésében tavaly megtartott személy- vagyonvédelmi és biztonságtechnikai bemutató rendezvényen indult el.
A kerékpárok megjelölését – melynek célja a kerékpárok azonosíthatóságával a lakosság értékeinek védelme, a kerékpárlopások számának csökkentése, az effajta bűncselekmények megelőzése, illetve az eltulajdonított kerékpárok megtalálása és a jogellenes cselekmények elkövetőinek felderítése – Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata támogatta.
A kétkerekűek megjelölése egyszerű eljárással történik. A szám,- és betűkombinációkból álló azonosítót tartalmazó sablont felragasztják a kerékpár alvázára, majd a sablonra ecsettel felhordják a speciális folyékony pasztát. Az egyedi azonosítót ezután egy kártyára vezetik fel, amit a kerékpár-tulajdonosok is megkaptak.
A rendőrök az adatokat a tulajdonos nevéhez és lakcíméhez is hozzárendeli. A kerékpár fémvázába égetett azonosító roncsolásos eljárás nélkül nem lehet eltávolítani.Az egyedi azonosító szabad szemmel jóformán nem látható, esztétikai deformálódást nem eredményez, azonban UV lámpa segítségével tisztán leolvasható.
Munkatársunktól/MTI/Police.hu
Hamarosan a kerékpárutak országa lehetünk
|
|
|