Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




A hármas metró elvesztegetett éve

Újabb hónap, újabb botrány a budapesti hármas metró körül. Ráadásul Tarlós István főpolgármester már azt is elismerte, hogy a szerelvények üzembiztonsága sem kifejezetten jó. A Liberálisok egyenesen úgy fogalmaztak: elvesztegetett év volt a tavalyi a metrófelújítás szempontjából.


Újra teljes vonalán jár a 3-as metró - közölte Facebook-oldalán a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) még december legvégén. Nem ez volt az első, és minden bizonnyal nem is az utolsó eset, hogy a BKK ilyen közlemény kiadására kényszerül.

Ráadásul Tarlós István, Budapest főpolgármestere az Inforádió Aréna című műsorában december végén elismerte, hogy a 3-as metró esetében az utasbiztonság a jelenleg rendelkezésre álló szakvélemények szerint nem rossz, az üzembiztonság viszont nem jó.

Hangsúlyozta, hogy a vágányok felújításának eredményeképpen megnőtt az utasbiztonság, de ez nem keverhető össze az üzembiztonsággal, amely nem jó. A 3-as metró negyvenéves, és 2012-ig nem csináltak vele semmit - közölte.

Kijelentette: abban a pillanatban, hogy az utasbiztonságra vonatkozó szakvélemény "negatív lesz", a BKV a politikai következményektől és a választási időpontoktól függetlenül le fogja állítani a 3-as metrót.

Kaotikus állapotok jöhetnek

"Ha ezt a metrót valamilyen váratlan fejlemény miatt az előtt le kell állítanunk, hogy a kivitelezési munkák megkezdődnének, az egy érvelhetetlen politikai skandalum lesz" - fogalmazott Tarlós István, hozzátéve, hogy ezt szeretné elkerülni.

A főpolgármester elmondta azt is, ha esetleg mégis bekövetkezne, hogy le kell állítani a metrót, akkor az kaotikus közlekedési állapotokhoz vezetne. Hangsúlyozta: emberi számítás szerint ilyenre ma még nem kell számítani.

Tarlós István közölte azt is, hogy az új tendereket figyelembe véve a tervek szerint jövő júniusban kezdődhetnek el a felújítási munkálatok, és 2020 első felében teljesen befejeződnének, de egyes szakaszok már korábban elkészülnének, és ott hamarabb járna ismét a metró.

A 2-es metróvonalon december 5-én történt balesettel kapcsolatban azt mondta, körülbelül egy hónap múlva zárul le a rendőrségi vizsgálat. Ezután teszi majd meg a főváros azokat a lépéseket, amelyek meg kell tennie, már ha egyáltalán szükség lesz ilyen lépésekre - mondta a főpolgármester.

Tönkretett esztendőnek tartják

A Liberálisok elvesztegetett, tönkretett évnek tartják a 3-as metró felújítása szempontjából 2016-ot. Ha tavaly nem történt volna semmi ebben az ügyben, akkor is előrébb lennénk, mint most - mondta Szabadai Viktor, a Magyar Liberális Párt budapesti választmányának elnöke.

Kifejtette: tavaly ilyenkor a főváros már készen állt a metrófelújítás idejére szükséges buszokról szóló szerződés megkötésére. A 2016-os év a Fidesz és Tarlós István főpolgármester "folyamatos civakodásáról" szólt, így a metrófelújítás leghamarabb az idei év második felében kezdődhet el - közölte.

Közben a Demokratikus Koalíció azt követeli Tarlós István főpolgármestertől és a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK), hogy újra kössék meg a 3-as metró utasaira vonatkozó, évekkel ezelőtt megszüntetett utasbiztosítást.

Gy. Németh Erzsébet azt mondta, hogy 2012-ben készült egy szakértői jelentés, amely szerint minden metrószerelvényben 11 olyan alkatrész van, amely alkalmas akár halálos áldozatokat is követelő tömegkatasztrófát okozni. A vészjósló szakértői jelentés után a BKK felmondta az utasbiztosítási szerződését - tette hozzá a képviselő.

Jövő tavasszal jönnek az új szerelvények

Sovány vígasz csak, hogy átment a gyári biztonsági teszteken a Metrowagonmash által felújított, a 3-as metróvonalra szánt szerelvény budapesti prototípusa - közölte a felújítást végző társaság december utolsó hetében.

Közlésük szerint a biztonsági teszt egyik legfontosabb részét Budapesten végezték, próbafutáson lévő szerelvényen. Ezek egyike volt az úgynevezett samponos teszt, amellyel a csúszós sínfelületen történő megállást próbálták ki.

Az új szerelvényen modernizált pneumatikus rendszer és fékrendszer kapott helyet, teljes átalakításon esett át a meghajtórendszer is, amelynek köszönhetően a felújított vonatok energiafogyasztása 30 százalékkal alacsonyabb lesz.

A metrókocsik gyártójával, a szovjet-orosz Metrowagonmash-sal tavaly augusztusban írták alá a szerződést 222 metrókocsi felújításáról. Az első szerelvények várhatóan jövő tavasszal állnak forgalomba a 3-as vonalon – írta a társaság.

Épelméjűbb árakat várnak

Ezzel szinte egyidőben a főpolgármester közölte, a főváros arra számít, hogy az eddigieknél kedvezőbb árajánlatok érkeznek majd a 3-as metróvonal infrastrukturális felújításának tendereire, amelyeket a kiviteli tervek alapján írnak ki.

Tarlós István kifejtette: a kiviteli tervek hamarosan elkészülnek, ezekre írják ki a tendereket, és így azok az árfelhajtó tényezők nem jelennek majd meg. "Arra számítunk, hogy épelméjűbb árajánlatok érkeznek be, amik az infrastruktúra felújítás de facto megkezdését lehetővé teszik" - fogalmazott.

Az ütemtervet ismertetve elmondta: a déli szakasz felújítása 2017. június 15-én indul és 2018. szeptember 30-ig tart, az északi szakasz teljes lezárása 2017. október elsején kezdődik és 2018. szeptember 30-án fejeződik be, a középső szakaszt 2018. október elsején zárják le és 2019. szeptember 26-ára fejeződnek be itt a munkák.

Ha kedvező ajánlatok érkeznek, az ütemterv tartását garantálni tudják - mondta Tarlós István főpolgármester, kitérve arra, ha továbbra is "értelmezhetetlen" árajánlatok érkeznek, akkor az ütemterv nem tartható, hacsak az állam többletfedezetet nem biztosít.

Munkatársunktól/MTI