Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Hiányosságok a megyei múzeumok működésében

Több hiányosságot és szabálytalanságot talált az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 19 megyei múzeumnál elvégzett felmérése során, amelynek tapasztalatait és eredményeit átfogó elemzés keretében összegezte.


Az elemzés rámutatott, hogy a kulturális örökséghez tartozó javak védelme akkor lehet biztosított, ha kiépül a szabályok betartását biztosító integritási és vezetői irányítási rendszer, és megerősödik az irányító szervi ellenőrzés. Tekintettel arra, hogy az Országgyűlés napirendjén jelenleg szerepel a múzeumi törvény módosítása, az elemzés publikálásával az ÁSZ támogatja a „jó kormányzást”, illetve az Országgyűlés jogalkotó tevékenységét.

Magyarország Alaptörvénye szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind a földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.

Rendszerszintű ellenőrzés

A megyei hatókörű városi múzeumokat az Állami Számvevőszék korábban rendszerszinten még nem ellenőrizte. A 19 megyei múzeum 2011-2014 között több alkalommal jelentős szervezeti és gazdálkodási átalakuláson ment keresztül – ez is erősítette az ellenőrzések megindításának indokoltságát.

Az ÁSZ elemzése rávilágított: a múzeumok tevékenységére vonatkozó jogszabályok alapvetően megteremtették a múzeumok szabályszerű gazdálkodásának, működésének feltételrendszerét, ugyanakkor a jogszabályok végrehajtásának normatív garanciái tovább erősíthetőek.

A múzeumok döntő többségénél a vezetői irányítás rendszere nem biztosította a szabályok betartását, a szabálytalanságok feltárását és kezelését, valamint az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A belső ellenőrzést nem megfelelően alakították ki és működtették, így annak közpénzvédelmi és vezetést támogató funkciója nem érvényesült. Az egyes múzeumoknál az integritási kontrollrendszer kialakítása és működtetése sem volt megfelelő, ezért az intézmény korrupciós kockázatok elleni védelme nem volt elégséges.

A vezetői irányításban tapasztalt hiányosságokat és szabálytalanságokat visszaigazolva, a megyei múzeumok pénzügyi- és vagyongazdálkodása sem felelt meg a jogszabályoknak. A gazdálkodási és nyilvántartási szabálytalanságok magukban hordozták a korrupció és a visszaélések kockázatát.
Védtelen kulturális javak

A múzeumok szabálytalan pénzügyi és vagyongazdálkodása nem támogatta a kulturális javak megőrzését sem. A nemzeti vagyonba tartozó kulturális javak nyilvántartására és kölcsönzésére vonatkozó előírásoknak egyetlen múzeum sem felelt meg maradéktalanul, így a kulturális javak állományvédelme és vagyonbiztonsága nem volt biztosított.

Az ellenőrzési tapasztalatok alapján gyengének bizonyult a második védelmi vonalat jelentő irányítói, fenntartói ellenőrzés is. Az irányító szervi feladatellátás során az ellenőrzési jogkörök gyakorlásánál merült fel a legtöbb hiányosság, így az nem töltötte be a szabályszerű közpénzfelhasználás védelmének funkcióját.

Munkatársunktól/MTI