Korszerű, minden igényt kielégítő honlapok meglepően alacsony áron.

Az ország összes polgármesterét elérheti. Pályázatok kötelező nyilvánosságát is biztosítjuk.

Teljesítse könnyedén az elektronikus információszabadság törvényt!

A hétköznapi életet segítő, közhasznú híreket nemcsak olvasni érdemes, de fel is teheti honlapjára.




Zűrzavar a hármas metró felújítása körül

Noha a főpolgármester szerint minden a legnagyobb rendben a hármas metró felújítása körül, az LMP úgy látja, a beruházás jól jellemzi a Fidesz politikáját: balesetveszélyes helyzetek és korrupció egyszerre vannak jelen. Ráadásul az sem világos, hogy a főváros milyen forrásokból kívánja fedezni a felújításához hiányzó forrásokat.


Hamarosan újra forgalomba állnak a 3-as metró felújított szerelvényei, a hibát megtalálták, a problémát megoldják – erősítette meg Tarlós István főpolgármester a BKV korábbi közlését az M1 reggeli műsorában június legvégén.

Közölte, a hétvégén húsz orosz mérnök volt Budapesten, és megtalálták a hibát: egy metrókocsiban 15 kilométer optikai kábel van beszerelve, két szálat valahogy rosszul dugtak össze, és ez okozta a metrókocsik álló helyzetben történő ajtónyitási problémáit. Ez egy olyan jellegű hiba a szakma szerint, amely "nagyon nehezen ugrik ki" - jegyezte meg Tarlós István.

A főpolgármester elnézést kért a budapestiektől azért, hogy - mint mondta - a 3-as metró felújításával kapcsolatban ennyi probléma adódott és adódik. Ugyanakkor hozzátette: azt is figyelembe kell venni, hogy azt a "romhalmazt", amely itt maradt, megpróbálják rendbe rakni és kijavítani. Ezt már réges-régen meg kellett volna csinálni - hangsúlyozta.

Az első felújított metrószerelvény március 20-án állt forgalomba, de már az első napokban probléma adódott vele. Tarlós István a kezdeti hibák után azt mondta, azok elkerülhetetlenek. A BKV június elején a meghibásodások miatt egy időre az összes felújított szerelvényt kivonta a forgalomból.A szerződés szerint 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba kerül.

Nem voltak életveszélyben

Nem voltak életveszélyben az utasok a péntek reggel, amikor az egyik, 3-as metró vonalán futó felújított szerelvénynek nem nyíltak ki az ajtói – közölte Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója kérdésre válaszolva. Elmondása szerint semmiképp sem üzemszerű a működés, hogy szoftveres hiba miatt nem nyílnak az ajtók, ezt meg kell szüntetni.

Közben bocsánatot kért a metró utasaitól a felújítást végző orosz cég vezérigazgatója. Borisz Bogatirjev közleményében azt írta: "a Metrovagonmas vállalat csapata és vezetése nevében szeretnék bocsánatot kérni a budapesti metró utasaitól azokért a kellemetlenségekért, amelyek a gyárunkban felújított és korszerűsített metrószerelvényekkel történtek az elmúlt hetekben".

A Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének vezetője szerint jó a felújított orosz metrószerelvények konstrukciója, de rossz a rendszerek összehangolása, és szoftveres hibák is hátráltatják a közlekedést. A legtöbb probléma Gulyás Attila szerint az új szoftver hiányából fakad, és mára már a régi szerelvényeknek jobb a rendelkezésre állása, mint a felújítottaknak.

A BKV közölte: levélben értesítették a felújítást végző Metrovagonmast, hogy több mint 800 millió forint késedelmi kötbérre tartanak igényt, és azonnali módosításokat kértek a gyártótól. Amíg az oroszok nem változtatnak a hozzáállásukon, addig a BKV nem küld ki új szerelvényt felújításra, mert fenntarthatatlan lenne a menetrend szerinti közlekedés a 3-as metró vonalán.

Emberkísérlet folyik a metrón

A Párbeszéd arra szólította fel Tarlós István főpolgármestert, hogy vagy tegye biztonságossá és viszonylag kényelmessé a budapesti tömegközlekedést, vagy mondjon le a posztjáról. V. Naszályi Márta a Deák téri metrómegállónál tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, a 3-as metróban utazók úgy érezhetik magukat, mintha egy szaunában lennének.

A 3-as metró felújítása jól jellemzi a Fidesz politikáját: balesetveszélyes helyzetek és korrupció egyszerre van jelen – hangsúlyozta Csárdi Antal, az LMP fővárosi képviselője budapesti sajtótájékoztatóján. Mint fogalmazott: már szinte minden napra jut egy leállás, üzemzavar, forgalomból kivont metrószerelvény.

Az MSZP fővárosi képviselője szerint a lehető legrövidebb időn belül garantálni kell a balesetmentes és biztonságos közlekedést a 3-as metrón. Horváth Csaba a metró Deák Ferenc téri bejáratánál tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, "emberkísérlet" folyik a 3-as metrón, mivel az elmúlt időszakban a felújított orosz szerelvények két meghibásodása is életveszélyes volt.

Miből álljuk a metrófelújítást?

Egyelőre ráadásul az sem világos, hogy a főváros milyen forrásokból kívánja fedezni a 3-as metró felújításához hiányzó forrásokat. A Demokratikus Koalíció kezdeményezte, hogy a Fővárosi Közgyűlés következő ülésére a főpolgármester nyújtson be előterjesztést arról, miből finanszírozná Budapest a 3-as metró felújításának 30 milliárdos pluszforrásigényét.

Gy. Németh Erzsébet, a DK fővárosi képviselője azt mondta, Tarlós ebben a kérdésben ellentmondásosan nyilatkozott: május végén azt közölte, hogy az önkormányzat nem is nagyon tud, de nem is nagyon akar gondoskodni a metrófelújításhoz szükséges többletforrásról, két héttel később azonban már arról beszélt, hogy több mint 30 milliárdos pénzmaradványa van a fővárosnak.

Az MSZP szintén felszólította a főpolgármestert, hogy mutassa be, milyen forrásokból kívánja fedezni a 3-as metró felújításához hiányzó forrásokat. Horváth Csaba, a szocialisták budapesti képviselője úgy fogalmazott, Tarlós István "hetek óta beszél össze-vissza, miből akarja finanszírozni" a metrófelújítást, akár a Bálnát is "elkótyavetyélné", mert "nem ért hozzá".

Mint mondta, a pénzhiány miatt soha olyan messze nem voltunk a 3-as metró felújításától, miközben az aranyáron vett orosz metrókocsik "gyakorlatilag életveszélyesek". Horváth Csaba kifogásolta, hogy a városvezetés visszamutogat a múltba, holott hét éve már vele azonos politikai platformon lévő kormányzat irányítja az országot.

Szeptemberben kezdődhet a felújítás

Nem készpénzben, hanem értékpapírokban és betétekben, de a fővárosnak rendelkezésére áll a 3-as metró felújításához a kormány által biztosított forráson felül szükséges 30 milliárd forint – erősítette meg Tarlós István főpolgármester a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában a korábbi tájékoztatását.

A főpolgármester (Fidesz-KDNP) hangsúlyozta: ez meglévő forrás, amelyet nem enged másra felhasználni. Mivel ez a 30 milliárd forint és a kormány által biztosított 137,5 milliárd forint is rendelkezésre áll, az egyik szakasz állomásai és az alagút felújításával szeptemberben megkezdődhetnek a munkálatok.

Mint mondta, "biztató híreket kaptak" arról, hogy az unió nem szankcionálja majd a főváros saját gazdálkodásából származó pénzmaradvány felhasználását a felújítás fedezetének kipótlására. Tarlós kitért arra is, hogy a metrófelújítás során lesz akadálymentesítés, de arról még folyik a vita, hogy az milyen mértékű és minőségű legyen.

Idén egyébként 15 milliárd forint támogatást kap majd a központi költségvetésből Budapest a közösségi közlekedés finanszírozásához - az erről szóló támogatási szerződést június végén hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés. A támogatási szerződést megkötéséről 18 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett döntött a testület.

Munkatársunktól/MTI